Trzebinia: Czas odkorkować Trzebinię
Trzebińskim odcinkiem drogi krajowej nr 79 przejeżdża prawie pięć razy więcej pojazdów w ciągu doby niż drogą wojewódzką nr 791, jaka przecina gminę! Tak wynika z opracowanych na zlecenie burmistrza pomiarów natężenia ruchu.
- Wyniki pomiarów potwierdzają to, o czym mówią do mnie mieszkańcy i co sam sygnalizuję od miesięcy: w pierwszej kolejności powinniśmy zabiegać o budowę łącznika, będącego alternatywą dla kierowców jeżdżących krajówką. Tylko tak możemy zmniejszyć ruch w mieście i odkorkować główne ulice podkreśla burmistrz Jarosław Okoczuk, który pracuje nad stworzeniem długoletniej strategii i największego w historii gminy planu budowy i remontów dróg.
Ponad 4 tysiące pojazdów na dobę
Badania natężenia ruchu wykonała Pracownia Planowania i Projektowania Systemów Transportu Altrans z Krakowa. Pomiary przeprowadzono w czterech punktach w gminie: na drodze krajowej nr 79, w rejonie skrzyżowania z ul. Tuwima w Trzebini (Punkt 1), na ul. Słowackiego w Trzebini poza zabudową (Punkt 2), na drodze krajowej nr 79 w Młoszowej, w rejonie skrzyżowania z ul. Do Krzyża (Punkt 3) oraz na drodze wojewódzkiej nr 791 w Myślachowicach, w rejonie skrzyżowania z ul. Parku Jurajskiego (Punkt 4). Rozpoczęto je o godz. 6 rano we wtorek, 19 marca, a zakończono o tej samej godzinie dnia następnego. Uwzględniały samochody ciężarowe, dostawcze i osobowe, jak również motocykle, autobusy, a nawet rowery.
W trakcie pomiarów łącznie zarejestrowano 41 318 pojazdów. Największy ruch odnotowano w Punkcie 1. W ciągu doby tym odcinkiem krajówki w obydwu kierunkach przejechało 19 475 pojazdów. W tym samym czasie na ul. Słowackiego (Punkt nr 2) odnotowano 4 410, na ul. Krakowskiej w Młoszowej (Punkt 3) 13 035. Natomiast najmniejszy ruch, jak wynika ze zleconych pomiarów, jest na drodze wojewódzkiej nr 791 w Myślachowicach (Punkt 4). W ciągu doby przejechało tamtędy 4 398 pojazdów.
Udział samochodów ciężkich (ciężarowych bez przyczep, ciężarowych z przyczepami, autobusów) wyniósł 9,06 proc.
Najmniejszy ruch, jak wynika ze zleconych pomiarów, jest na drodze wojewódzkiej nr 791 w Myślachowicach (Punkt 4), w rejonie skrzyżowania z ul. Parku Jurajskiego
Pieniądze na koncepcję są
Dla burmistrza to kolejny argument, że w pierwszej kolejności należy dążyć do powstania połączenia, które ograniczy ruch na krajówce.
- Droga, której budowę zapowiadałem jeszcze przed wyborami, miałaby swój początek w rejonie skrzyżowania ul. Długiej z ul. Tuwima w Trzebini, następnie biegłaby niezamieszkałymi terenami i połączyła się z ul. Krakowską w Młoszowej, w rejonie skrzyżowania z ul. Do Krzyża. Jej przebieg ustali zlecona koncepcja. Każdy etap jej tworzenia będzie konsultowany z mieszkańcami mówi burmistrz Okoczuk.
Na opracowanie koncepcji budowy łącznika zabezpieczono w tegorocznym budżecie 200 tys. zł. Biuro projektowe, któremu gmina zleci przygotowanie dokumentu, zostanie wybrane w przetargu.
- Dysponując gotową koncepcją wystąpię o dofinansowanie budowy drogi, która połączy ul. Długą w Trzebini z ul. Krakowską w Młoszowej, do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministra Infrastruktury. Liczę na przychylność i wsparcie tak ważnej dla naszej gminy inwestycji. Gdyby jednak okazało się, że nie otrzymamy pieniędzy, przystąpimy do realizacji zadania ze środków własnych gminy zapowiada burmistrz Trzebini.
Niech głos zabiorą mieszkańcy
Decydując się na budowę łącznika ul. Długiej w Trzebini z ul. Krakowską w Młoszowej burmistrz nie przekreśla budowy drogi, która ma połączyć ul. Młoszowską w Trzebini z ul. Parku Jurajskiego w Myślachowicach. Decyzję o realizacji tej inwestycji uzależnia jednak od opinii mieszkańców w tej sprawie.
- Mamy gotową wielowariantową koncepcję. Opracowanie zlecił mój poprzednik. Jesteśmy na etapie uzyskania decyzji środowiskowej. Czekają nas konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli zabrać głos i opowiedzieć się w sprawie budowy tej drogi. Już podczas kampanii zapowiadałem, że każda inwestycja będzie szeroko konsultowana z zainteresowanymi osobami i słowa dotrzymuję mówi Jarosław Okoczuk i ma nadzieje, że mieszkańcy licznie wezmą udział w konsultacjach i wyrażą swoją opinię.
Największy ruch odnotowano w Punkcie 1. W ciągu doby tym odcinkiem drogi krajowej nr 79 przejechało 19 475 pojazdów
Wspólnie z Chrzanowem
Kolejną ważną inwestycją dla gminy jest budowa drogi, łączącej autostradę A4 z drogą krajową nr 94. Głośno mówiło się o tym przed dwoma laty, gdy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie przedstawił trzy warianty poprowadzenia łącznika. Burmistrz optuje za tzw. obwodnicą zachodnią”, która rozpoczęłaby swój bieg na Węźle Balińskim i przebiegała między innymi przez tereny poprzemysłowe w gminie, co z pewnością podniosłoby ich atrakcyjność w oczach inwestorów.
- Zamierzam wystąpić wspólnie z burmistrzem Chrzanowa do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań w celu budowy tej drogi sygnalizuje Jarosław Okoczuk.
Burmistrz pracuje nad długofalowym i kompleksowym planem budowy i przebudowy dróg w gminie.
- O inwestycjach drogowych należy myśleć w ramach jednolitej strategii. Tylko w ten sposób skutecznie doprowadzimy do odkorkowania ulic w naszej gminie przekonuje. I zapowiada, że w tym roku przedstawi drogowy plan Okoczuka”.
Urząd Miasta Trzebinia,
trzebinia.pl/aktualnosci/projekty-i-inwestycje-aktualnosci/7334-czas-odkorkowac-trzebinie
Autor: -