Podczas dzisiejszej sesji chrzanowskiej Rady Miejskiej przyjęty został projekt uchwały wprowadzający w stolicy powiatu płatną strefę parkowania. Radni nie byli jednomyślni. Jedenastu opowiedziało się za, siedmiu przeciw a dwóch radnych wstrzymało się od głosu. Strefa będzie obejmować prostokąt między ulicami Sienną, Mickiewicza, Oświęcimską i Aleją Henryka. W obszarze objętym płatnością za postój znajdują się też ulice Sokoła, Kościuszki, Piłsudskiego, Słowackiego, Grunwaldzka i Focha.

Opłata za półgodzinny postój kosztować będzie złotówkę. Za pierwszą godzinę postoju zapłacimy 2 zł, za kolejną już 2,40 zł zaś za kolejną 2,80 zł. Po trzech godzinach każda kolejna godzina znów będzie kosztować 2 zł. Opłaty będą pobierane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 16.

Chrzanowianie, którzy zamieszkują strefę będą mieli możliwość wykupienia abonamentu. Miesięczna opłata za miejsce postojowe dla mieszkańca gminy wyniesie 10 zł, kwartalna - 30 zł. Roczna gwarancja wolnego miejsca dla swojego samochodu kosztować będzie mieszkańca 100 złotych. Abonament na wolne miejsce parkingowe dla osób nie będących mieszkańcami danej dzielnicy kosztować będzie 150 zł, zaś miejsce dedykowane czyli tzw. koperta to koszt 250 zł miesięcznie.

Przewidywane wpływy przez 4 lata obowiązywania strefy mają wynosić - według prognoz - 2 miliony złotych. Tylko 160 do 200 tysięcy zostanie w budżecie gminy. Włodarze zapowiadają, że dochody, które w ten sposób zostaną pozyskane przeznaczone zostaną na utrzymanie dróg i budowę dodatkowych miejsc parkingowych.

- Sto tysięcy przy dwóch milionach dochodów to ochłapy - nie krył niezadowolenia Mirosław Sygnat.  - Nie jest priorytetem by gmina miała na tym olbrzymie dochody. Każda kwota powyżej zera jest dobrą kwotą - stwierdziła Urszula Palka, wiceburmistrz Chrzanowa. Jako dodatkowe atuty wymieniła fakt, iż gmina nie będzie płacić za utrzymanie strefy, drobne remonty i odśnieżanie. Wszystko ma być finansowane z wpływów firmy, która wygra przetarg na jej zarządzanie. Gmina również nie poniesie kosztów utworzenia strefy, wszystko ma zostać zrzucone na barki firmy zewnętrznej.

Czy strefa faktycznie rozwiąże problem niewystarczającej ilości miejsc parkingowych w mieście? Czy będzie traktowana przez mieszkańców jako kolejny, pośredni podatek, i tak już mocno obciążonych kieszeni kierowców?

Zapytani użytkownicy Chrzanowski24.pl w sondzie również nie są jednomyślni. 60% ankietowanych uważa, że strefa to zły pomysł. Według 30% to dobra idea. Natomiast 8,3% biorących udział w głosowaniu nie zależy na tym.

Opracowanie Łukasz Jeska, dane mapy © użytkownicy OpenStreetMap, CC BY-SA