Uczniowie z Trzebini w badaniu UJ o postawach wobec wyborów prezydenckich

FOT. Starostwo Powiatowe w Chrzanowie
Sala wypełniona głosami i refleksjami – to obraz, który pojawił się, gdy przedstawiciele szkół średnich z Małopolski spotkali się przy efektach nowego badania. W Trzebini udział młodzieży stał się częścią większego projektu Uniwersytetu Jagiellońskiego poświęconego świadomości wyborczej najmłodszych wyborców. Publikacja i seminarium wywołały rozmowy o tym, jak szkoła wpływa na obywatelskie postawy młodzieży.
- Udział uczniów z Trzebini w szerokim badaniu UJ
- Seminarium i publikacja - dyskusja o aktywności obywatelskiej
Udział uczniów z Trzebini w szerokim badaniu UJ
Badanie prowadzone przez Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ obejmowało ponad 1000 pełnoletnich uczniów ze szkół średnich z Krakowa, Olkusza, Nowego Sącza i Trzebini. To już druga edycja projektu zatytułowanego “Wybory w świadomości najmłodszego elektoratu województwa małopolskiego”. Prace zespołu nadzorowała prof. dr hab. Ewa Bujwid-Kurek, specjalistka od systemów politycznych, która kierowała interdyscyplinarnym zespołem badawczym.
W praktyce projekt opierał się na ankietach przeprowadzonych w szkołach, co pozwoliło zebrać dane o motywacjach, zainteresowaniu polityką i planach uczestnictwa w wyborach. Obecność uczniów z Trzebini oznacza, że głos mniejszych ośrodków województwa też trafił do analizy - nie tylko wielkich miast.
Seminarium i publikacja - dyskusja o aktywności obywatelskiej
Wydarzenie kończące projekt miało formę seminarium i promocji publikacji zatytułowanej “Wybory prezydenckie w Polsce w 2025 r. w świadomości najmłodszego elektoratu województwa małopolskiego”. Spotkanie odbyło się pod honorowym patronatem Kuratorium Oświaty w Krakowie i stało się miejscem rozmów o roli szkół i uczelni w kształtowaniu postaw społecznych. W imieniu Zespołu Szkół Ekonomiczno-Chemicznych w Trzebini w wydarzeniu uczestniczyła Renata Bębenek.
Seminarium połączyło prezentację wyników z panelami dyskusyjnymi na temat tego, jak zwiększać zainteresowanie polityką wśród młodych pełnoletnich obywateli i jakie działania edukacyjne przynoszą widoczne efekty.
Niewielki głos z powiatu małopolskiego nabiera w takim badaniu wagi - pokazuje różnice między ośrodkami i pomaga wyłowić, co działa w praktyce nauczania obywatelskiego. Dla szkół to sygnał, gdzie warto inwestować uwagę: w warsztaty, spotkania z lokalnymi liderami, czy praktyczne ćwiczenia symulujące procesy wyborcze. Dla rodziców i nauczycieli to podpowiedź, że zaangażowanie młodzieży można wzmacniać prostymi, codziennymi działaniami, które przekładają się na realną frekwencję i świadomość.
na podstawie: Powiat Chrzanów.
Autor: krystian


