Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Fablok w Chrzanowie ma coraz większe problemy.
Niespełna dwa miesiące temu w czerwcu zapowiadano że sytuację uzdrowi modernizacja lokomotyw i będzie praca dla pracowników fizycznych oraz umysłowych. Informowano także że bydgoska PESA jest zawalona zamówieniami które przekraczają jej zdolności produkcyjne na czym skorzysta chrzanowski zakład. Tymczasem PKP Cargo wycofuje się z wielu zamówień i polskie firmy zaczynają mieć problemy. Dodatkowo ostatnie informacje z PKP LHS są wyjątkowo fatalne dla Fabloku. Lokomotywy ST44 które modernizowała chrzanowska fabryka (widoczne na zdjęciu) kilka lat temu, które dawały nadzieję na powrót do stabilności i wybicia się z marazmu modernizować będzie właśnie PESA Bydgoszcz. Dwa dni temu PKP LHS podpisał z bydgoskim przedsiębiorstwem aneks do umowy na kontynuację modernizacji lokomotyw spalinowych i ma on trwać co najmniej do I kwartału 2011r.
Jeśli chodzi o inne modernizacje lokomotyw to nowosądecki Newag także ma ciągłe zamówienia, modernizuje nawet lokomotywy te wyprodukowane w Fabloku.
Niespełna kilka lat temu po przejęciu od firmy Kolzam z Raciborza projektów szynobusów liczono na zamówienia cieszącego się coraz większą popularnością autobusu szynowego w naszym kraju. Niestety zimny kubeł wody spadł od samego województwa małopolskiego które wybrało szynobusy z PESY.
W związku z ograniczoną liczbą zamówień, jak poinformował nie chcący ujawniać swoich danych jeden z pracowników chrzanowskiej fabryki, z pracą może się pożegnać ponad 100 osób.
Chrzanowianie, którzy w naszym kraju starsze pokolenie identyfikuje z pierwszą fabryką lokomotyw produkujących min. słynną luxtorpedę czy "stonkę" zachodzą w głowę nad fatum jakie od kilku już lat wisi nad Fablokiem. A może to nie fatum tylko......
Zapraszam do wyrażenia swojej opinii.
Zmodernizowana lokomotywa ST44 Źródło zdjęcia: http://www.fablok.com.pl/