Na czym polega audyt SEO?

Twoja strona internetowa jest ładna i atrakcyjna, ale nie generuje spodziewanego ruchu? Pojawiają się na niej błędy a użytkownicy skarżą się na trudności w posługiwaniu się wyszukiwarką, menu czy innymi jej elementami? A może chcesz po prostu sprawdzić, czy twoja witryna internetowa daje ci wszystko, czego od niej oczekujesz? W każdej z tych sytuacji warto rozważyć wykonanie audytu SEO strony.
Działanie to ma na celu głęboką diagnostykę witryny internetowej pod względem jest atrakcyjności dla botów Google, decydujących o umiejscowieniu strony w wynikach wyszukiwania. Sprawdź, na czym taki audyt polega i jakie mogą być jego efekty.
Może warto zacząć od wyjaśnienia kluczowego pojęcia. SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, to wieloskładnikowy proces działań podejmowanych na stronie internetowej w celu jej dostosowania do aktualnych wymogów algorytmów Google. Może obejmować np. edycję kodu źródłowego strony i wyeliminowanie występujących na niej błędów technicznych, jak również ułatwienie indeksowania strony internetowej poprzez wplecenie w znajdujące się na niej treści tzw. słów kluczowych fraz, przy pomocy których użytkownicy wyszukują produkty i usługi oferowane przez twoją firmę.
Jakie elementy wchodzą w skład audytu SEO?
Jak łatwo się domyślić, audyt SEO ma na celu zbadanie, czy strona internetowa spełnia warunki stawiane jej przez algorytmy Google a zatem, czy łatwo trafia na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania.
W zależności od wybranej opcji, audyt SEO może składać się z kilku lub kilkunastu procesów diagnostycznych (więcej szczegółów znajdziesz na https://cluegroup.pl/audyt-seo/). Podstawę stanowi analiza techniczna on-page, czyli kompleksowy przegląd kodu źródłowego strony (metatagi i nagłówki, sposób indeksowania, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, opisy plików graficznych, pomiar prędkości strony i wiele, wiele innych). Równocześnie zawsze warto przeprowadzić merytoryczną analizę treści na stronie w ten sposób zbadamy, czy jest ona ciekawa i przydatna dla użytkowników, poszukujących konkretnych informacji czy produktów. Z kolei dokonanie oceny metod pozycjonowania pozwala zweryfikować, jak bardzo zaawansowana jest nasza strona pod względem jej reklamowania się przed botami Google (np. pozycjonowanie organiczne, czyli wynikające z realnej atrakcyjności strony, oceniane jest wyżej i przynosi lepsze efekty niż poleganie na płatnej reklamie).
Dodatkowo audyt SEO może obejmować liczne usługi, wśród których wymienić warto analizę profilu linków (czyli jak cenne są linkowania prowadzące na naszą stronę z innych miejsc w Internecie), analizę konkurencji (czyli jak wypadamy na tle innych) a także analizę i dobór optymalnej ilości słów kluczowych (treści na stronie czytają przecież nie tylko boty, ale i żywi ludzie, dla których nadmiar słów kluczowych bywa bardzo irytujący).
Ile kosztuje audyt SEO?
Koszt audytu SEO zależy od wybranych opcji, a zatem od jego kompleksowości. Niewielkie strony będą wymagały znacznie mniejszych nakładów pracy niż rozbudowane portale.
Warto zapoznać się z cennikiem, ale nie należy również zapominać o możliwości dynamicznego dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb przy współpracy ze specjalistą SEO możesz stworzyć unikatowy plan audytu, obejmujący najważniejsze dla ciebie elementy.
Standardowo ceny porządnego audytu SEO zaczynają się od ok. 1500 zł. Jakaś firma zaoferowała ci audyt za kilkaset złotych lub wręcz za darmo? Od razu powinna zapalić ci się czerwona lampka tak złożony proces, wymagający ogromu pracy i wiedzy specjalistycznej, nie może być absurdalnie tani. A jeśli jest, wówczas marna szansa na to, iż będzie on choćby w najmniejszym stopniu pomocny.
Nie wszystkie firmy posiadające strony internetowe decydują się na przeprowadzenie audytu SEO i oczywiście mają do tego prawo. Nie każdy musi być przecież liderem w swojej branży, być może nie każdy chce aby jego strona zajmowała czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania i generowała duże zainteresowanie klientów. Jeśli jednak zależy ci, aby witryna była nie tylko czysto informacyjną wizytówką, ale miała realny wpływ na sukces twojej firmy polecamy przeprowadzenie audytu SEO i zastosowanie się do jego wskazań.
Autor: Materiał partnera