Powszechny dostęp do Internetu znacznie zmienił społeczeństwo. Obecnie bez potrzeby wychodzenia z domu lub sięgania po telefon można sprawdzić i załatwić wiele spraw, zarówno osobistych jak i zawodowych. Jest to po prostu wygodne. Społeczeństwo więc wymaga posiadania strony internetowej od nie tylko największych korporacji ale także od małych i średnich firm, urzędów państwowych czy nawet stowarzyszeń. Strona internetowa jest w takim przypadku pomostem pomiędzy klientem a daną instytucją.
W powiecie chrzanowskim wszystkie najważniejsze instytucje samorządowe wypełniają obowiązek posiadania strony wzorowo. Na swoich stronach publikują nie tylko dane kontaktowe i informacyjne z konkretnych wydziałów. Mieszkańcy mogą czytać aktualności, sprawdzać najbliższe imprezy, a po wydarzeniu nierzadko przeglądać fotorelację. Każdy z urzędów ma również obowiązek publikacji danych w Biuletynie Informacji Publicznej. Choć część osób narzeka na jego funkcjonalność i częstotliwość aktualizacji trzeba przyznać, że również spełnia on przynajmniej swoje podstawowe zadanie informacyjne.
Jakie koszty gminy ponoszą w związku z posiadaniem tych stron? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Okazuje się, że większość stron urzędowych w naszym regionie wykonywała jedna firma - LIOOSYS z Rybnika. Wykonała ona strony dla Starostwa Powiatowego, chrzanowskiego magistratu, Powiatowego Urzędy Pracy w Chrzanowie, Urzędu Gminy Babice. Główna strona starostwa powstała w 2006 roku kosztem 9999 złotych brutto. W 2010 za około 9 tysięcy złotych przeszła dodatkowo przebudowę. W ramach domeny powiat-chrzanowski.pl w 2010 roku powstały także podstrony turystyczna i ekologiczna. Odpowiednio za 3660 i 4636 złote brutto. Dodatkowo za wsparcie techniczne w użytkowaniu CMSa roczna opłata wynosi 6150 zł brutto - podaje Klaudia Remsak, specjalista ds. mediów. Na pochwałę zasługuje Wydział Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Chrzanowie, którego pracownicy w 2009 bezkosztowo stworzyli stronę Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Urząd Miejski w Chrzanowie strony nie zmieniał od 2005 roku. Za jej utworzenie wraz z licencją na użytkowanie autorskiego CMS magistrat zapłacił wtedy 15000 złotych. Do tego dochodzi umowa serwisowa dotycząca rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w kwocie 1250 zł. - Urząd nie ponosi innych kosztów utrzymania strony głównej związanych z wynagrodzeniem dla firmy zewnętrznej - poinformował Sebastian Dzedzyk, kierownik referatu informatyki. Podana cena nie uwzględnia jednak kosztów dodatkowych pod serwisów w domenie chrzanow.pl.
Babice, najmniejsza gmina powiatu chrzanowskiego za utworzenie strony www zapłaciła w 2009 roku około 11500 złotych - Jeżeli chodzi o koszty utrzymania, to nie posiadamy wykupionej opieki autorskiej, dlatego każda dodatkowa praca wyceniana jest indywidualnie - informuje Henryk Rusek z zespołu ds rozwoju i promocji w babickim urzędzie.
Prawie 7,5 tysiąca zapłacił za wykonanie strony w 2007 roku Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy. - Nowością jest e-mailowe pośrednictwo pracy. Usługa ta została udostępniona w dniu 02 lutego tego roku i daje możliwość śledzenia nowych ofert pracy. Po dokonaniu rejestracji osoby zainteresowane będą otrzymywać najnowsze oferty pracy w poszukiwanych zawodach na podany adres e-mail - tłumaczy Katarzyna Bocheniak, inspektor PUP.
Strona gminy Libiąż w 2007 roku kosztowała 10980 zł brutto, rok później za przygotowanie animacji, tłumaczenie i elementy na czas żałoby narodowej urząd dopłacił 1634 złote. - Bieżącym utrzymaniem strony zajmuje się Wydział Rozwoju oraz pracownicy komórek odpowiedzialnych za merytoryczne przygotowanie informacji - potwierdziła Magdalena Kozak, sekretarz libiąskiego magistratu.
Najmniej z wszystkich gmin za stronę internetową zapłaciła gmina Alwernia, za opartą na CMS Joomla stronę urząd zapłacił w 2008 roku 5270 złotych. - Administrowanie stroną wykonują pracownicy Urzędu Miejskiego w Alwerni w ramach swoich obowiązków służbowych - zaznacza Beata Kucharczyk, z wydziału Promocja Gminy. Początkiem 2012 roku nową stronę uruchomiła także gmina Trzebinia, koszt jej wykonania, w tym operacji przeniesienia z poprzedniego oprogramowania wraz z roczną gwarancją na działanie wyniósł 12296 złotych.
Warto dodać, iż do kosztów utrzymania należy doliczyć obsługę serwera. To, ile gminy płacą zależy głównie od tego, czy serwer obsługuje zewnętrzna firma oraz czy jest zlokalizowany na terenie urzędu. Wszystkie jednostki dodatkowo za utrzymanie domeny płacą do 250 zł rocznie.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że ceny budowy witryn internetowych we wszystkich miastach naszego powiatu są podobne. Oscylują w granicach 10 tysięcy złotych. Na to, czy dana gmina płaci więcej czy tez mniej składa się szereg związanych ze stroną zagadnień, takich jak na przykład ilość działów, poszczególnych komponentów (galerie zdjęć, kalendarz wydarzeń) czy dodatkowe prace zawarte w umowie.
Nowa strona internetowa Urzędu Miasta w Trzebini.