Co zmieni się dla mieszkańców Chrzanowa, Libiąża i Trzebini?
Od 1 lipca w imieniu gmin Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” stanie się odpowiedzialny za odbiór i zagospodarowanie wszystkich odpadów wytwarzanych przez mieszkańców. Za przejęcie tych obowiązków od właścicieli nieruchomości zamieszkałych będzie pobierana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W zamian za uiszczoną opłatę, przedsiębiorca wybrany w przetargu, odbierze z nieruchomości i zagospodaruje każdą ilość odpadów, bez względu na częstotliwość ich odbioru. Ponadto, w ramach tej samej opłaty, mieszkańcy będą mogli pozbyć się tzw. „problemowych” odpadów: przeterminowanych leków, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, odpadów wielkogabarytowych, starych opon oraz innych odpadów niebezpiecznych, a także skoszonej trawy i innych odpadów zielonych, powstających w każdym gospodarstwie domowym.
Nowy system wymaga, aby każdy właściciel nieruchomości złożył deklarację o wysokości opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnymi za każdą posiadaną nieruchomość. W przypadku współwłasności deklarację składa jeden ze współwłaścicieli, podając dane pozostałych osób. W imieniu mieszkańców nieruchomości wielolokalowych zobowiązanym do złożenia deklaracji jest zarządca lub osoba zarządzająca nieruchomością. Opłata będzie stanowić iloczyn liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących nieruchomość oraz stawki opłaty, która wynosi 8,70 zł w przypadku segregacji odpadów lub 15,00 zł gdy właściciel nie zobowiąże się do selektywnego zbierania odpadów.
Segregacja odpadów będzie polegać na gromadzeniu ich w oddzielnych pojemnikach lub workach:
• w kolorze niebieskim - papier i opakowania z papieru,
• w kolorze żółtym - tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe,
• w kolorze zielonym - szkło i opakowania ze szkła,
• w kolorze brązowym - odpady zielone (lub w innym kolorze, worek musi być czytelnie oznakowany),
• w kolorze czarnym - pozostałe odpady, w tym popiół (lub w innym kolorze, pojemnik musi być czytelnie oznakowany).
Wyliczoną miesięczną opłatę właściciele nieruchomości będą wpłacać na numer rachunku bankowego, który po weryfikacji danych zawartych w deklaracji będzie do każdego z nich wysłany. W sytuacji, gdy właściciel nieruchomości nie złoży deklaracji lub wysokość zadeklarowanej opłaty wzbudzi uzasadnione wątpliwości, wówczas wydana zostanie decyzja administracyjna, w której określona zostanie wysokość należnej opłaty. W przypadku zmiany danych zawartych w złożonej deklaracji (np. liczby mieszkańców, wysokości stawki opłaty, danych osobowych) należy w ciągu 14 dni od dnia zmiany złożyć nową deklarację.
Wzór deklaracji dostępny będzie na stronie
www.mzgk.chrzanow.pl
. W razie wątpliwości informacji udzielają pracownicy Biura Związku telefonicznie pod numerem (32) 62-32-908, wew. 25 lub drogą elektronicznąTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
.