Najczęstsze choroby zawodowe pracowników biurowych. Jak przeciwdziałać?

Czy praca za biurkiem może być niebezpieczna? Jak każdy inny zawód, tak zwana „biurówka” również obciążona jest ryzykiem chorób zawodowych. Każdy, kto przepracował w ten sposób, choć kilka lat, doskonale wie, jakie dolegliwości zdrowotne mogą się prędzej czy później pojawić. Warto przyjrzeć się im bliżej.

Praca biurowa, czyli jaka?

Zazwyczaj uznaje się, że praca biurowa to przede wszystkim zawód typu sekretarka, pracownik administracyjny, asystentka i tym podobne. Warto jednak pamiętać, że zagadnienie to jest znacznie szersze i można podpiąć pod to każde zajęcie, które w większości wykonywane jest na siedząco. Nawet informatyk, inżynier, programista, architekt czy specjalista z działu finansów także wiele godzin spędzają przy komputerze. Obecnie całkiem sporo prac właśnie tak wygląda i wbrew temu, co wielu sądzi, ten typ funkcjonowania także wiąże się z ryzykiem problemów zdrowotnych.

Na jakie choroby zawodowe zapadają pracownicy biurowi?

Jakie są choroby zawodowe informatyka wymienia penicylina.pl i zdecydowanie można je przypisać także innym zawodom. Jak się okazuje, osoby pracujące za biurkiem często zmagają się z różnymi przypadłościami. Zazwyczaj wymienia się tutaj zespół cieśni nadgarstka, problemy z kręgosłupem, problemy ze wzrokiem, choroby układu oddechowego, żylaki kończyn dolnych czy choćby nadwagę i otyłość.

Zespół cieśni nadgarstka

Jest to jedna z najczęściej spotykanych dolegliwości w dzisiejszych czasach, a powodem jej rozwoju jest po prostu częste i nadmierne korzystanie z myszki komputerowej. Dłoń znajduje się wówczas w niewłaściwej, nienaturalnej pozycji, co po pewnym czasie doprowadza do zwyrodnień – pojawia się promieniujący ból i drętwienie nadgarstka, problemy z poruszaniem dłoni, a także zanik mięśni. Bardzo ważne jest więc zachowywanie prawidłowej pozycji w czasie pracy, a także regularne ćwiczenie dłoni i nadgarstków.

Bóle kręgosłupa i inne dolegliwości układu szkieletowego

Wiele godzin spędzanych przed komputerem w pozycji siedzącej może skutkować także problemami z kręgosłupem, sztywnością pleców, barków i ramion. Najczęstszym powodem tego stanu rzeczy jest po prostu niewłaściwa pozycja pracy oraz brak wygody. Istotne jest więc odpowiednie dopasowanie krzesła, które powinno być ergonomiczne, a także częste zmienianie pozycji oraz regularne ćwiczenia fizyczne.

Choroby oczu i CVS

Praca przy biurku najczęściej wiąże się także z pracą przed ekranem komputera, co w znaczący sposób nadwyręża także wzrok. Często pojawiającą się dolegliwością jest CVS, czyli Computer Vision Syndrome, który objawia się między innymi, utratą ostrości widzenia, suchością i podrażnieniem oczu, a także bólem barków, szyi i głowy. Żeby temu zapobiec, najlepszym rozwiązaniem byłoby odpowiednie doświetlenie stanowiska, pracę przy ekranie z powłoką antyrefleksyjną, korzystanie z okularów korygujących, a także zadbanie o właściwe nawilżenie oczu. Istotne jest również robienie sobie przerw.

Żylaki dolnych kończyn

Siedzenie przy biurku nie należy do pozycji naturalnych, powoduje, że uciskane są między innymi żyły. Niewielki ruch sprawia, że po pewnym czasie pojawia się zakrzepica nóg, objawiająca się obrzękiem i napięciem skóry. Do tego może dojść także ból w klatce piersiowej, problemy z chodzeniem, zawroty głowy, duszności, zaburzenia świadomości czy mowy i widzenia. Zdecydowanie częściej należałoby robić sobie przerwy w pracy, a także zdecydować się na większy wysiłek fizyczny poza pracą.

Nadwaga i otyłość

Praca biurowa najczęściej powiązana jest także z obniżoną aktywnością fizyczną. Idzie się do pracy, siedzi się kilka godzin, wraca z pracy i siedzi się w domu. Przy okazji również je się więcej oraz niezdrowo, co przyczynia się do wzrostu wagi, a w konsekwencji także do otyłości. Zachowanie prawidłowej diety oraz zadbanie o aktywność fizyczną poza pracą, może pomóc w ograniczeniu tego problemu, co niestety nie zmienia faktu, że obecnie zdecydowanie wiele osób z tego powodu cierpi.

Problemy z układem oddechowym

Praca w biurze przy nieodpowiednich warunkach, może też powodować problemy z układem oddechowym, widać to szczególnie wśród pracowników biur z klimatyzacją. Katar, kaszel, suchość w gardle, nawracające infekcje dróg oddechowych czy duszności są wśród tej grupy zawodowej często spotykane.