Czy warto wejść we współprace b2b?

Standardowa umowa o pracę to umowa pomiędzy pracodawcą a pracownikiem określająca warunki zatrudnienia. Problem polega na tym, że pracodawcy muszą płacić pracownikom wynagrodzenie, gdy firma nie generuje wystarczających przychodów, aby ich wspierać. To często skutkuje zwolnieniami lub, co gorsza, bankructwem. Z kolei formuła współpracy B2B to prosta i elastyczna alternatywa dla standardowej umowy o pracę, w teorii działająca na zasadzie współpracy partnerskiej. Na pozór korzystna niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw dla niedoświadczonego przedsiębiorcy, o których więcej można przeczytać tu.

Co musisz wiedzieć o umowie b2b

Wysokie koszty życia w Polsce oznaczają, że pracodawcy muszą płacić dużo pieniędzy, aby tylko utrzymać swoich pracowników przy życiu. Koszty życia w Polsce są czwartym najwyższym w Unii Europejskiej i jest to duży problem dla osób tam pracujących. Zmieniające się ciągle ustawy oraz koszty prowadzenia działalności powodują, że pracodawcy szukają alternatywnych rozwiązań dla tradycyjnego zatrudnienia. Najczęściej na myśl przychodzi współpraca na zasadzie umowy b2b, jednak niestety ten rodzaj współpracy jest często wykorzystywany na niekorzyść pracownika mającego swoją działalność. System zatrudnienia zmienił się znacząco w ostatnich latach. Zatrudnienie na umowę o pracę wiąże się z wysokimi kosztami i dodatkowymi formalnościami, dlatego coraz częściej jest zastępowane współpracą B2B.

Jakie są wady umowy b2b:

umowa partnerska, nie umowa pracodawca - podwładny - to jedna z najczęstszych przyczyn, które dają krzywy obraz tego rodzaju umowy. Pracodawca proponujący umowę b2b zazwyczaj niczego nie zmienia w swoim sposobie postępowania oraz w ilości wymagań, a pracownik jest dalej traktowany jak podwładny, tymczasem zgodnie z zasadą, firma współpracująca jest partnerem, a nie podmiotem wykonawczym. Wiele osób, które specjalnie na tą okazję zakładają firmę nie ma tej świadomości.

  • rodzaj pracy oraz częstotliwość - między partnerstwem b2b, a umową o prace jest niezwykle cienka linia. Należy mieć świadomość, że współpraca b2b to nie praca na pełen etat.
  • umowa b2b jest porozumieniem stron bez praw pracowniczych - to jeden z minusów, jaki czeka na nowego przedsiębiorcę.
  • większa odpowiedzialność, brak wsparcia w mierzeniu się z problemem
  • sami musimy dbać o księgowość, rozliczenia, aspekty prawne oraz o dodatkowe finansowanie swojej działalności

Zalety umów b2b

  • zwiększamy swoją elastyczność pracy, terminy realizacji zleceń,
  • zmieniamy pozycję na rynku z “pracownik” na “przedsiębiorca”, co daje nam większe możliwości w zdobywaniu rynku również w innych dziedzinach
  • możemy wejść w podobną umowę z innymi przedsiębiorcami i z nimi rozpocząć inne projekty
  • mamy możliwość negocjacji warunków porozumienia
  • nie jesteśmy etatowymi pracownikami, dlatego sami decydujemy o miejscu i czasie pracy
  • możemy wynegocjować wyższe wynagrodzenie, gdyż pracodawca nie ponosi już żadnych kosztów w związku z naszym zatrudnieniem