Fun­da­cja SY­NAP­SIS za­chę­ca, by przez cały kwie­cień po­sze­rzać i dzielić się wie­dzą na temat au­ty­zmu i in­nych ca­ło­ścio­wych za­bu­rzeń roz­wo­jo­wych oraz wspie­rać lo­kal­ne or­ga­ni­za­cje poza­rzą­do­we nio­są­ce pomoc oso­bom z au­ty­zmem i ich ro­dzi­nom. Każdy, kto chce przy­łą­czyć się do akcji, 2 kwiet­nia może np. ubrać się na nie­bie­sko (to mię­dzy­na­ro­do­wy kolor autyzmu).

„Autyzm - bezustanne szukanie drogi” - tak określiła na swoim blogu trud przeogromnej pracy jedna z matek, wychowujących autystyczne dziecko. Zadanie to odzwierciedla się także w codziennej praktyce szkolnej.

 

 

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 8 w Zespole Szkól w Trzebini im. Jana Pawła II prowadzi nauczanie integracyjne:

 

 

Dyektor szkoły pani Ilona Ptak informuje: "Uczęszcza do nas 6 uczniów z  całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu. Charakteryzują je głównie zaburzenia sfery komunikacji językowej, społecznej, nadwrażliwość na bodźce docierające z otoczenia oraz  problemy emocjonalne. Należy podkreślić, że każdy uczeń z autyzmem jest wielką indywidualnością. Dzieci te objęte są w naszej szkole wielospecjalistyczną pomocą: psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną oraz rehabilitacją ruchową. Podczas zajęć lekcyjnych uzyskują wsparcie nauczyciela wspomagającego.

 

 

Nasi uczniowie trafiają do nas często już w pierwszych latach dzieciństwa , ponieważ w placówce mogą otrzymać pomoc terapeutyczną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Od wielu lat ta forma wsparcia cieszy się uznaniem wśród rodzin dotkniętych problematyką autyzmu, a najmłodsi  przychodzą na spotkania z terapeutami systematycznie i z wielką radością. Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest posiadanie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

 

 

W szkole organizowane są również spotkania rodziców uczniów niepełnosprawnych z przedstawicielami instytucji zajmujących się pomocą rodzinie. Przekazywane tam informacje dotyczą także wsparcia praktycznego np. organizowanie opieki nad dziećmi, uzyskania funduszy na procesy rehabilitacyjne, korekcyjne, edukacyjne.

 

 

Postawą radzenia sobie z trudnościami wynikającymi z autyzmu są nie tylko wieloaspektowe działania szkoły.  Według słów cytowanej powyżej matki konieczne są jeszcze: „spójny dom, pomaganie sobie nawzajem, atmosfera sprzyjająca mówieniu o swoich uczuciach i wspólne uczestnictwo w zajęciach poza domem.

 

 

NAJWAŻNIEJSZE TO KOCHAĆ SWOJE DZIECKO.

 

 

Grono pedagogiczne, wychodząc temu hasłu naprzeciw, nieustannie stara się poszerzać swoje kompetencje, by tworzyć atmosferę bezpieczeństwa, akceptacji, sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi dzieci autystycznych.. Mamy nadzieję, że dzięki tym staraniom wszyscy nasi uczniowie czują się potrzebni, rozumiani  i kochani.

 

 

Pedagog  Bożena Bednarczyk

 

Psycholog  Marta Piechowicz

 

Informacja przesłana przez Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi Nr 8 w Zespole Szkól w Trzebini

Urząd Miasta Trzebinia, http://www.trzebinia.pl/, http://www.trzebinia.pl/aktualnosci/4975-swiatowy-dzien-autyzmu-2-kwietnia