Generowanie leadów jest podstawowym celem większości działań marketingowych, które są podejmowane w sieci. Co kryje się za tym nieco tajemniczym pojęciem? Jak działa pozyskiwanie leadów i czy warto się tym zajmować?
Czym jest generowanie leadów?
Mianem pozyskiwania leadów określa się tworzenie zainteresowania bądź zapytań o oferty produktów lub usług. Podstawowym celem tych działań jest konwersja zainteresowania potencjalnego nabywcy na faktyczną decyzję prowadzącą do zakupu.
Pod tymi działaniami kryje się pozyskiwanie danych kontaktowych do klientów - mogą to być adresy e-mailowe czy numery telefonów. Proces generowania leadów musi podlegać optymalizacji, być półautomatyczny oraz podlegać skalowaniu.
Lead - co to znaczy?
Lead to podmiot (osoba bądź przedsiębiorstwo), który wykazał pewne zainteresowanie usługami bądź produktami danej firmy. Jest to potencjalny klient, który może zechcieć dokonać zakupu, a zadaniem marketingowców jest przekonać go do tego.
Internauta przeglądający stronę czy social media danej firmy nie stanowi jeszcze leada. Dopiero w momencie gdy wykaże zainteresowanie (a zatem pozostawi swoje dane z prośbą o kontakt, zapisze się do newslettera lub wyśle zapytanie drogą e-mailową) ewentualnym zakupem, staje się leadem.
Jak widać, pozyskiwanie leadów zakłada konieczność stworzenia takiej strony internetowej bądź social mediów, które przykują uwagę potencjalnego nabywcy i sprawią, że zechce on przekazać swoje podstawowe dane - takie jak imię, nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu.
Podstawowe metody pozyskiwania leadów
Nie istnieje jedna, sprawdzona i uniwersalna technika, którą można odnieść do każdego przedsiębiorstwa. Pozyskiwanie leadów to proces, który nie kończy się właściwie nigdy i wymaga nieustannych optymalizacji, by przynosił oczekiwane efekty. Można jednak wskazać kilka metod, które są stosowane najczęściej:
1. Content marketing - jest jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania leadów. Polega na oferowaniu potencjalnym nabywcom wysokiej jakości treści, które są pośrednio lub bezpośrednio związane z rodzajem działalności prowadzonej przez daną firmę. Mogą to być artykuły umieszczane na blogu, a także e-booki, które są udostępniane po podaniu adresu e-mail. To metoda, która działa na większość osób zainteresowanych daną tematyką, jednak oferowane treści muszą charakteryzować się wysoką jakością;
2. Marketing e-mailowy - to również popularna metoda pozyskiwania leadów. W chwili obecnej, wchodząc na dowolnie wybraną stronę, możemy spodziewać się, że w którymś miejscu na ekranie pojawi się okienko, w które można wpisać adres e-mail. Dołączenie do bazy subskrybentów daje możliwość przesyłania klientowi unikalnych treści, które mogą zainteresować go na tyle, że zdecyduje się skorzystać z usługi lub zakupić produkt;
3. SEO - optymalizowanie strony pod kątem uzyskania jak najlepszej pozycji w wyszukiwarce jest zdecydowanie najlepszą metodą, jednak ma szereg wad. Wśród nich można wskazać czasochłonność pozycjonowania strony, co oznacza, że na najlepsze efekty można czekać nawet kilkanaście miesięcy, a to czas, który może stanowić "być albo nie być" danej firmy.
Czy warto pozyskiwać leady?
Generowanie leadów zdecydowanie jest działaniem, które warto podjąć. To nie tylko możliwość zwiększenia ilości klientów i tym samym maksymalizacja zysków, ale również obniżenie kosztów promocji oraz działań reklamowych. Wśród niefinansowych zalet pozyskiwania leadów można wskazać również wyższą skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych, a przy tym sprzedażowych.
Bezpośrednio z pozyskiwaniem leadów wiąże się również tzw. lead management, czyli takie zarządzanie leadami, by klient podjął decyzję zakupową. Może to być rozmowa telefoniczna lub cykliczne przekazywanie merytorycznych treści związanych z profilem działalności firmy.
Wyżej wskazane metody nie są uniwersalnym rozwiązaniem, które sprawdzi się w każdej branży. Najważniejsza jest elastyczność i stałe obserwowanie zmian, jakie zachodzą w danej branży i dopasowywanie się do nich. Nie bez znaczenia jest również znajomość własnego produktu i ciekawe pomysły na działania marketingowe.