Nanoszone obecnie znaki poziome, czyli pasy na wyremontowanej ulicy Długiej w Trzebini od samego początku wywołują niemałe kontrowersje. - To jest nie do pomyślenia, będziemy jeździć slalomem kiedy zupełnie nie ma takiej potrzeby - mówi jeden z okolicznych mieszkańców. Faktycznie, spoglądając na samochody z pewnej odległości widać jak zmieniają swój tor jazdy.
Za drogę i oznakowanie odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Istniejąca szerokość jezdni czyli 10,5 metra, została zachowana, natomiast nowa organizacja ruchu zakłada zawężenie toru jazdy do 3,5 metra, zgodnej z przepisami - mówi Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA Oddział w Krakowie. Dodaje, że organizacja ruchu zakłada uspokojenie ruchu w tym miejscu, skanalizowanie przejść dla pieszych czyli wyniesione wysepki z przejściem dla pieszych w środku azyli, co zapewni bezpieczniejsze przechodzenie przez jezdnię.
Przystanki autobusowe po obu stronach zostały specjalnie wydzielone. To właśnie one powodują jazdę tak zwanym slalomem. - Na jezdni wydzielono zatoki autobusowe przy pomocy oznakowania poziomego, co stwarza optyczne wrażenie zawijasów. - Celem takiego rozwiązania jest poprawa bezpieczeństwa na tej drodze i płynności ruchu podczas postoju pojazdów komunikacji miejskiej - tłumaczy Iwona Mikrut. Przypomina, że dozwolona prędkość na tym odcinku wynosi 50 km/godz.
Dla pieszych plusem będzie fakt, że wszystkie przejścia dla pieszych będą teraz w specjalnie oznaczonych azylach. W nieciekawej sytuacji zostali jednak rowerzyści, którzy w świetle obowiązujących przepisów nie mogą jeździć po pasie wyłączonym z ruchu. Wykonawca w tym przypadku zwyczajnie o nich nie pomyślał zawężając szerokość pasa. Malowanie stwarza dla nich dodatkowo nie lada zagrożenie przy omijaniu przystanków.
Czy faktycznie 3,5 metrowa szerokość jezdni zapewni bezpieczeństwo? Czy będzie tylko sprzyjać tworzeniom się zatorów, kiedy tylko na drodze pojawi się koparka, skuter czy rower?
Remont drogi krajowej 79, a dokładniej ulicy Długiej w Trzebini obejmował odcinek 1160 m, od wiaduktu w Trzebini, do wiaduktu w Chrzanowie. Na całej długości wykonane zostały prace polegające na wymianie nawierzchni, remoncie chodników, regulacji studzienek ściekowych po obydwu stronach drogi.
Oznakowanie nie jest jeszcze ostatecznie ukończone, o postępach będziemy informować na bieżąco.