http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:axJQl0uarnrfZM:http://lh3.ggpht.com/_OmY8baxqldM/SQR3E7b7txI/AAAAAAAAFJk/3vQjEDayaCw/Obraz_3896.jpg&t=1Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Fablok w Chrzanowie zakończył naprawę rewizyjną i uzupełniającą autobusu szynowego  SA109 dla województwa zachodniopomorskiego.

Na rynku producentów taboru kolejowego w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat bardzo wiele się zmieniło. Mimo licznych zapowiedzi o wymianie i modernizacji taboru kolejowego przez przewoźników nie nastąpiła ogromna liczba zamówień. Przełożyło się to na kondycję wielu firm związanych z realizacją zamówień dla kolei. Upadł raciborski Kolzam producent min. szynobusów. Jego dokumentację kilka lat temu odkupił chrzanowski Fablok. Do dziś jednak rodzima firma nie wyprodukowała takiego pojazdu. Postawiono więc na ich naprawy oraz przeglądy rewizyjne. W zeszłym tygodniu przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego województwa zachodniopomorskiego wraz z pracownikami Przewozów Regionalnych dokonali odbioru szynobusa SA109-001. Opinie o autobusach szynowych Kolzamu wśród maszynistów są lekko mówiąc nie najlepsze. Narzekają min. na awaryjność pojazdów oraz złą technologię wykonania. Naprawy których dokonano w Fabloku objęły między innymi poprawę komfortu dla podróżnych po przez wymianę siedzeń na wygodniejsze z zagłówkami i podłokietnikami, wymieniono tablice informacyjne, zamontowano klimatyzację w kabinie maszynisty, zmieniono także kolorystykę pojazdu. Zmodernizowany został układ sterowania, komunikacja między członami pojazdu oraz przekładnie osiowe.
Czy będą dalsze modernizacje produktów Kolzamu, tego nie udało nam się dowiedzieć. Nie zmienia to faktu że pracownicy Fabloku piszą do nas o groźbach dalszych zwolnień w związku z małą ilością zamówień dla zakładu.

O kłopotach Fabloku pisaliśmy w połowie sierpnia w artykule "Fabloku co dalej?..."