Opis trasy:

Stopień trudności szlaku: trudny / bardzo trudny
Długość: około 51 km
Rodzaje podłoża: asfalt, szuter, ziemia, trawa (wszystkie)
Atrakcyjność trasy: 4/5
Trzebinia PKP - kościół NMP księży salwatorianów - zalew Chechło (skrzyżowanie szlak rowerowy niebieski Tenczynek) - Piła Kościelecka ul. Graniczna - Piła Kościelecka - droga Chrzanów -Bolęcin - b. Jednostka wojskowa - skałka triasowa - Płaza ul Graniczna - ul Bolęcińska - droga Bolęcin - Regulice - autostrada (kładka) - Puszcza Dulowska - (skrzyżowanie szlak niebieski rowerowy Alwernia) - ścieżka przyrodnicza - droga nr. 79 - Dulowa ul Brata Alberta - ul św. Krzyża - Psary Nowa Wieś - ul Leśna - kościół - droga Olkusz Trzebinia - Płoki cmentarz - Płoki sanktuarium maryjne (skrzyżowanie szlak pieszy niebieski Krzeszowice) - droga Płoki Czyżówka - Czyżówka - zalew Kozi Bród - granica gminy Trzebinia - ul Olkuska - ul Płocka - przejazd kolejowy - Siersza ul Wyzwolenia (skrzyżowanie szlak pieszy niebieski) - ul Dembowskiego - ul Jana Pawła II - ul Dębowa - leśniczówka Siersza - Stara Góra ul. Brzozowa - ul Wesoła - Wodna ul Smółki - Podkrystynów ul. Rolna - ul Kasprzaka / Mokra - ul 22 lipca - ul Rybna - zalew Balaton - ul Puławskiego - Trzebinia PKP

Szlak czerwony naszymi oczami:
6:30 wstajemy, trzeba pojeździć. 7:15 już jedziemy - spotykamy się z Lesiem koło wjazdu na zalew Chechło. Jesteśmy już na szlaku jadąc w kierunku śluzy na Chechle. Stamtąd kierujemy się na Bolęcin przejeżdżając kolo skałki triasowej zwanej bolęcińską. Następnie wjeżdżamy do Puszczy Dulowskiej gdzie można odpocząć na ławeczkach - nią dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą nr 79 (koło kapliczki) - przecinamy ją jadąc prosto.

Jesteśmy w Dulowej, tu zaczyna się podjazd najpierw asfaltowy, później teren - dawno nie koszona trawa, my się tym nie zrażamy i pniemy się pod górę. Jadąc tym szlakiem przez pola i lasy długo nie widać jego oznaczenia - nie należy się tym przejmować.

W Psarach mijamy kapliczkę Podwyższenia Krzyża Świętego przy której robimy sobie fotkę i jedziemy dalej za szlakiem pod bardzo stromą, ale asfaltową górkę. Jadąc pomiędzy polami widać panoramę pobliskich wiosek.

My kierujemy się ku Płokom, gdzie znajduje się Sanktuarium Maryjne - należy przed nim skręcić w lewo. Następnie przez wieś Czyżówka docieramy nad zalew Kozibród przy elektrowni Siersza. Czerwony szlak odbija w prawo, ale po lewej dalej widać elektrownie. Dalej szlak prowadzi nas do Gaja gdzie jest stadnina koni - zatrzymujemy się i robimy fotki. Następnie jedziemy lasem kolo piaskowni, wjeżdżamy do Trzebini gdzie zaraz odbijamy w lewo (trzeba uważnie wyszukiwać oznaczeń szlaku) a potem w prawo. Objeżdżamy górę Eksnerówke i znów jesteśmy w Sierszy. Stamtąd szlak prowadzi nas na Wodną gdzie też łatwo się pogubić gdyż oznaczenia są zarośnięte. Trzeba wjechać w wąską uliczkę i później polną drogą do góry z skąd widać panoramę Trzebini i okolic. Zbliżamy się do Balatonu skąd przez Dwór Zieleniewski kierujemy się w stronę do domu. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze przy kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Trzebini żeby zrobić fotkę.

O trasie:
Trasa jest przeznaczona dla posiadaczy rowerów górskich MTB XC (z przednim amortyzatorem), posiadacze rowerów trekingowych czy kolarek na cieńkich oponach mogą ją sobie podarować. Jest bardzo wymagająca z bardzo dużą ilością podjazdów (w większości w terenie). Także niektóre zjazdy są niebezpieczne, dlatego zaleca się ostrożność. Trasa wymaga dobrej kondycji fizycznej. Zalecana jest dla ludzi lubiących się męczyć na podjazdach by później móc zjechać po kamieniach i korzeniach z prędkością rzędu 50 km/h lub więcej. Podczas jazdy można poznać ciekawe miejsca na terenie gminy Trzebinia. Średnia prędkość wyszła nam około 21 km/h