Kontenery transportowe to rozwiązania, które w przypadku transportu cieszą się bardzo dużą popularnością. Jak bowiem każdemu z nas wiadomo, to właśnie transport morski wybierany jest najczęściej przez odbiorców i dostawców, bowiem jest on stosunkowo tani, do tego szybki, a nade wszystko i bezpieczny. Co więcej, pozwala on za jedną drogą przewieźć największe ilości towarów. Aby jednak taki transport spełniał swoje zadania, niezbędna są do tego kontenery morskie. To właśnie w nie umieszczane są różnego rodzaju rzeczy, które dalej ruszają w świat.
Wykorzystywanie transportu morskiego
Transport morski to od dziesiątek lat najczęściej wykorzystywana opcja w przewozie towarów z każdego niemal zakątka świata. Aby można było jednak jakiekolwiek towary przewieźć, niezbędne są do tego kontenery morskie. Na rynku istnieje wiele ich rodzajów, dzięki czemu w zależności od typu produktów, takie też można je wybrać. W transporcie morskim wykorzystuje się między innymi trzy typy statków. Pierwsze z nich - rorowce, wykorzystywane są do transportu ładunków tocznych. Drugie, to kontenerowce, które najczęściej wykorzystują żeglugę kabotażową, przemieszczając się między kilkoma portami w obrębie jednego państwa. Trzecie to statki transkontynentalne, które to wykorzystują semikontenerowce. Te ostatnie zazwyczaj sprawdzają się przy transporcie drobnicy.
Kontenery morskie - forma ich wykorzystania
Kontenery morskie to rozwiązania wielokrotnego użytku. Te metalowe, duże skrzynie, transportują ładunki w specjalnych statkach, przeznaczonych do tego właśnie celu. Zazwyczaj pływają one regularnie, tymi samymi trasami. Takie kontenery mogą mieć różną budowę. Występują takie bez ścianek, bez dachu, z drzwiami, z demontowaną jedną ze ścian, z chłodnicami w środku. Ich różnorodność jest naprawdę ogromna. Wszystkie są metalowe, muszą mieć odpowiednie zabezpieczenia, a do tego i takie rozwiązania, które ochronią je przed słoną wodą, przed deszczami, przed zimnem. Są trwałe, solidne i mocne. Jeśli więc chcemy postawić na transport morski, ten na pewno spotka się z zainteresowaniem najbardziej nawet wymagających odbiorców.
Pierwszy kontener morski został oddany do użytku w roku 1955. Wymyślony został on przez Malcolma McLean’a. Od tego momentu zaczęła się ich produkcja na szeroką skalę. Wszystkie musiały spełniać określone normy, tak, aby można było wykorzystać je w transporcie morskim.
Jakie są wymiary kontenerów morskich?
Kontenery morskie, w zależności od zapotrzebowania klientów, mogą mieć różne wymiary. Klasyczny 20’DV ma pojemność 32,3 metra sześciennego i ładowność 21 680 kilogramów. Jego długość wewnętrzna wynosi 590 centymetrów. Takie rozwiązania sprawdzają się najlepiej w przypadku małych ilości towarów lub towarów bardzo dużych i ciężkich. Drugim z produktów, klasycznym jest kontener 40’DV i 40’HC. Ten można wykorzystywać i w transporcie morskim i drogowym. Sprawdza się przy pakowaniu ładunków neutralnych. Można tutaj wybrać wariant standardowy DV lub podwyższony HC, czyli High Cube. Taki kontener w standardzie ma pojemność 67,3 metra sześciennego i ładowność 28 500 kilogramów. Długość wewnętrzna wynosi 1200 centymetrów. Ten podwyższony ma pojemność 76,3 metra sześciennego i ładowność 28 500 kilogramów, a do tego długość wewnętrzną taką samą, a więc 1200 centymetrów.
Oczywiście dostępnych opcji jest zdecydowanie więcej. Z im bardziej profesjonalną firmą mamy do czynienia, wybrać możemy tutaj między innymi kontenery morskie 45’, kontenery 20’ i 40’ Open Top, w których towar ładowany jest od góry i zabezpieczony jest on specjalną, nieprzemakalną plandeką. Można zdecydować się również ia kontenery 20’ i 40’ Flat Rack do przewozu rzeczy ciężkich lub niewymiarowych. Tutaj większość modeli posiada składane ściany, a do tego demontowany dach. Kolejnymi, również wykorzystywanymi bardzo często są platformy 20’ i 40’, które pozbawione są ścian. Mają jedynie metalowe, solidne podłoże. Ponadto, bardzo dużą popularnością cieszą się również i kontenery morskie 20’ i 40’ - reefeer, a więc chłodnie, w których to można przewozić rzeczy wymagające specjalnej temperatury. Chłodnie zarówno chłodzą, jak również i grzeją. Można tam otrzymać temperaturę, jaką nasze towary potrzebują. Jednym zależy na -30 stopniach Celsjusza, innym na +30 stopniach Celsjusza.
Sposoby przewożenia towarów
W transporcie morskim wyróżnić możemy trzy sposoby przewożenia towarów. Pierwszy, w ładowni towarów sypkich. W ten więc sposób transportowane są między innymi węgiel, zboże czy rudy metali. Drugi, w zbiornikach na ładunki płynne i tak więc dotyczy to między innymi gazu ziemnego, ropy naftowej czy produktów przemysłu chemicznego. I trzeci, na którym się tutaj skupiliśmy, to poprzez właśnie kontenery morskie. W nich można tak naprawdę transportować dosłownie wszystko, począwszy od odzieży, maszyn, przez żywność, aż po małe i wielkogabarytowe przedmioty.