Wycena przedsiębiorstwa bez tajemnic

Na początek trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie – w jakim celu wyceniać własne przedsiębiorstwo? Powodów może być kilka.

Najczęściej jest to związane ze sprzedażą firmy, a więc właściwie przeprowadzona wycena pozwoli nam sprzedać przedsiębiorstwo zgodnie z jego realną wartością. Zdarza się też, że w przypadku zmian organizacyjnych lub zmiany struktury spółki potrzebne są działania mające na celu określenie jej wartości. W takim przypadku również korzysta się z usługi o nazwie wycena przedsiębiorstwa. Tak samo w przypadku jeśli dochodzi do fuzji dwóch lub więcej przedsiębiorstw, wycena jest wręcz konieczna, aby określić na ile udziału w nowej spółce będą mieć obecni właściciele. Częstym powodem wykonania wyceny wartości firmy jest też konieczność związana z oszacowaniem opłat i podatków lub kupna ubezpieczenia, a także jako jedno z wymagań przy korzystaniu z wybranych kredytów bankowych.

Jak wycenić firmę?

Wycena firmy na przykładzie usługi IBP Investors Business Partner przebiega etapami i za jej wykonanie odpowiadają eksperci doświadczeni w wycenie firm. Po zgłoszeniu chęci do przeprowadzenia wyceny własnej firmy, na początku należy określić powód wykonywania wyceny. Jest to istotne z punktu widzenia wartości aktywów. Jeśli dochodzi do likwidacji firmy wtedy szacuje się jej wartość w trochę inny sposób. Wszelkie te kwestie więc jest lepiej od razu skonsultować z ekspertami, którzy zajmują się wyceną.

Wycena przedsiębiorstwa opiera się na danych, które dostarcza właściciel firmy lub osoba odpowiedzialna za wycenę tej firmy. Eksperci od wyceny przygotowują odpowiednią listę, która ułatwi przedstawienie wszelkich informacji w należyty sposób. Korzystając z takiej listy przedsiębiorca udostępnia wszystkie dane, które posłużą do sporządzenia odpowiedniego raportu. Wycena przebiega zgodnie z międzynarodowymi standardami i oparta jest o ustawy dotyczące rachunkowości i finansów przedsiębiorstw oraz opiera się o kodeks spółek handlowych. IBP Investors Business Partner wykorzystuje w wycenie trzy metody, które wiernie oddają wartość rynkową badanego przedsiębiorstwa: metodę dochodową, majątkową oraz porównawczą.

Przygotowany raport wyceniający wartość firmy może też zawierać jej kondycję finansową oraz trendy, które mogą być skuteczną podpowiedzią w kierunku dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Raport jest dostarczany w formie papierowej oraz elektronicznej, więc nie ma problemu, aby szybko i łatwo znaleźć w raporcie najpotrzebniejsze informacje. Samo wydanie raportu nie jest kończącym etapem w tej usłudze. Eksperci pomogą również we właściwym interpretowaniu raportu oraz odpowiedzą na pytania i niejasności dotyczące przygotowanego zestawienia.