BMW jest marką samochodów z długą, burzliwą tradycją. Choć początkowo w niemieckich zakładach produkowano silniki samolotowe, dziś niemalże nikt nie kojarzy ich z lotnictwem, a z motoryzacją właśnie. Warto jednak skupiać się nie tylko na najnowszych modelach wypuszczanych przez firmę, ale także na tych, jakie były produkowane przed laty.

Uwielbiany na Wyspach Brytyjskich

BMW 315 można zobaczyć niekiedy na zlotach miłośników aut zabytkowych w Polsce, jednakże łatwiej jest go spotkać na podobnych wystawach w Wielkiej Brytanii. W Zjednoczonym Królestwie żyje bowiem większa liczba kolekcjonerów, których stać na ten niezwykle drogi i unikatowy model - niemiecka fabryka wypuściła bowiem jedynie 242 sztuki tego niezwykłego, sportowego roadstera. Brytyjczycy mają też mniej problemów, by poruszać się po drogach tak wiekowymi pojazdami. Na Wyspach ubezpieczenie komunikacyjne na modele będące zabytkami można nabyć choćby tu: https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-bmw/, podczas gdy w Polsce wiele towarzystw będzie chciało odmówić sprzedania polisy na klasyczne BMW, choć w rzeczywistości działanie takie jest niezgodne z prawem.

Czym się wyróżniał?

Niemiecki samochód produkowany był w latach 1934-1935 i był w tym okresie niezwykle popularny. Podziwiano kunszt jego projektantów, którym udało się ukształtować jego piękne, aerodynamiczne nadwozie i nietypowy tył. Zainteresowanie wzbudzała nie tylko jego stylistyka, ale też praktyczność niewielkiego samochodu, wyposażonego w nieco pochyloną przednią szybę i nieposiadającego szerokich progów. Brak tychże progów sprawił, że znacząco zwiększyła się przestrzeń we wnętrzu samochodu, a drzwi otwierane do przodu zagwarantowały większy komfort podczas wsiadania i wysiadania.

Zachwyt wzbudzał też 6-cylindrowy silnik, którego pojemność wynosiła 1490 cm3. BMW 315 rozpędzało się do zawrotnej jak na ówczesne czasy prędkości 40 km/h. Dodatkowo silnik pojazdu wyposażony był w 3 gaźniki, a jego obudowa posiadała boczne wloty powietrza. Nic więc dziwnego, że w latach 30. ubiegłego wieku model ten uznawany był za samochód marzeń.

Niedościgniony wzór

Inne marki próbowały konkurować z niemieckim samochodem marzeń. Dla wielu był on jednak niedoścignionym wzorem. Być może niebagatelny wpływ miało na to doświadczenie pracowników BMW przy budowie silników samolotowych, które sprawiło, że jak nikt inny potrafili oni stworzyć pojazd lekki, elegancki i pozwalający poruszać się szybko, dzięki pięknym, aerodynamicznym kształtom. Szkoda tylko, że model ten został wyprodukowany w tak niewielkiej liczbie egzemplarzy.