Informacja o bonie zniżkowym w dolnej części artykułu
Wprowadzone zostały dwie nowe kategorie prawa jazdy AM i A2. Egzamin kategorii A odbywa się na zupełnie innym motocyklu, to jest Suzuki o pojemności 650ccm i mocy 72 koni mechanicznych. Do tej pory egzamin odbywał się na znacznie słabszym motorze o pojemności 250ccm.
By podczas testów teoretycznych jak najbardziej odzwierciedlić sytuację na drodze ministerstwo transportu zupełnie zmieniło egzaminy. Pula pytań uległa sporemu powiększeniu, nie ma już pytań wielokrotnego wyboru a odpowiedzi trzeba udzielać w czasie rzeczywistym bez możliwości powrotu do pytania.
Na temat zmian w systemie szkolenia nowych kierowców rozmawiamy z Arturem Makowskim, właścicielem ośrodków nauki jazdy Makart w Chrzanowie i Trzebini.
Łukasz Jeska: Czy należy się obawiać nowych przepisów?
Artur Makowski: Głównym celem wprowadzenia nowych rozwiązań jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz położenie nacisku na poprawę jakości szkolenia kandydatów na kierowców. Przede wszystkim za najistotniejsze zmiany możemy uznać – zmiany w egzaminie teoretycznym, nowa baza pytań, inny obieg dokumentów, czyli profil kandydata na kierowcę czy też zmiany w zasadach otrzymania prawa jazdy na motocykl. Z pewnością wszystko co nowe może wydawać się przerażające, jednak pragnę uspokoić kandydatów na kierowców- zdecydowanie nie należy się bać nowych zasad.
Ł.J.: Jakie są zmiany w tym roku dla kategorii A?
A.M.: Największe różnice dotyczą kategorii prawa jazdy dotyczą osób, które chcą poruszać się po drogach motocyklem. Oprócz kategorii A i A1, pojawiły się dodatkowe nowe: AM, A2. Pierwsza z nich - AM zastępuje dawną kartę motorowerową i skierowana jest do osób, które skończyły 14 lat. Z kolei kategoria A2 przeznaczona jest dla osób między 18-stym a 24-stym rokiem życia. W przypadku kategorii A zmienił się minimalny wiek kierowcy, który teraz wynosi 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat, 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2.
Ł.J.: O co chodzi ze zmianą motoru, na którym przeprowadzany jest egzamin na kategorię A?
A.M.: Istotną zmianą w przypadku kategorii A jest to, iż WORDy przeprowadzające państwowe egzaminy wybrały nowy motor- Suzuki Gladius SVF 650. Jest to maszyna, która zdecydowanie różni się mocą od dotychczasowego pojazdu egzaminacyjnego. Według rozporządzenia ministra, ośrodki mają 2 lata na zakup nowych motocykli, więc zgodnie z prawem mogą szkolić kursantów na zupełnie innych maszynach niż te z którymi później kursant spotka się na egzaminie. Jest to krzywdzące dla osób zdających tą kategorie, dlatego też zdecydowanie lepiej jest rozpocząć kurs w ośrodku, który posiada nowy motocykl i następnie bez obaw udać się na egzamin państwowy.
Ł.J.: Co się zmieniło „na placu”, a co na egzaminie teoretycznym? Podobno zwiększył się nacisk na wiedzę teoretyczną?
A.M.: Jeżeli chodzi o egzamin z teorii to obecnie liczy on 32 pytania z czego 20 pytań z wiedzy podstawowej i 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia. Odpowiedzi na pytania są też różnie punktowane.
W kwestii egzaminu praktycznego kategoria B nie zmieniła się. Natomiast w kategorii „A” place manewrowe musiały ulec modernizacji, by spełnić wymogi Ministra Transportu. Obecnie kursant musi wykonać m.in. sprawdzenie elementów technicznych motocykla, slalom wolny, slalom szybki z prędkością średnią 30 km/h, omijanie przeszkody przy prędkości 50 km/h z lewej i prawej strony, przemieszczanie motocykla bez pomocy silnika, ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, hamowanie w wyznaczonym miejscu, hamowanie w sytuacji awaryjnej przy min. 50 km/h przy użyciu tylnego i przedniego hamulca, pięciokrotny przejazd po łukach w kształcie cyfry osiem w wyznaczonym polu.
Ł.J.: Czy te wszystkie zmiany wpłyną pozytywnie na przyszłych kierowców?
A.M.: Wprowadzone zmiany mają na celu lepsze przygotowanie nowych kierowców. Znając przepisy ruchu drogowego, młody kierowca nie będzie powodował zagrożeń na drodze, jednak jak będzie naprawdę to dopiero pokaże czas i rzeczywistość.
Ł.J.: Czym warto się kierować przy wyborze ośrodka szkoleniowego?
A.M.: Młodzi ludzie wybierając się na kurs nauki jazdy przeważnie kierują się ceną takiego kursu. Niestety taki wybór często przynosi negatywne konsekwencje w postaci dodatkowych kosztów
i niezdanych egzaminów. Tak więc na co powinniśmy zwrócić uwagę? Przede wszystkim spójrzmy jak wygląda biuro naszej potencjalnej szkoły nauki jazdy. Ostatnio pojawiają się ośrodki które mają biuro w samochodzie. Dobra szkoła nauki jazdy powinna mieć salę wykładową z miejscami siedzącymi, tablice, telewizor, komputer na którym można prowadzić testy egzaminacyjne. Powinniśmy dowiedzieć się czy szkoła posiada własny wyłączony z ruchu, utwardzony, spełniający wymogi plac manewrowy. Istotna jest też flota ośrodka, często są to samochody wyeksploatowane, bez regularnych przeglądów, oraz co ważne inne niż na egzaminach państwowych. Przykładowo nasz ośrodek posiada dwie wersje Toyoty Yaris (6 biegowe) identyczne jak na egzaminach państwowych w Małopolsce i na Śląsku. Należy zwrócić uwagę także na to jak długo ośrodek istnieje na rynku. W czasach dużego niżu demograficznego, wiele ośrodków powstaje i znika, a kursanci zostają pozostawieni sami sobie ze zmarnowanym czasem i pieniędzmi.
UWAGA - Odbierz Bon Zniżkowy do OSK Makart Chrzanów lub Trzebinia
Dla czytelników Chrzanowski24.pl mamy bony zniżkowe na kursy prawa jazdy w Ośrodku Szkolenia Kierowców Makart w Chrzanowie lub Trzebini o wartości 100 złotych!
Można je odebrać osobiście w siedzibie redakcji Chrzanowski24 na ulicy Krakowskiej 16 w Chrzanowie, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym lub mailowym. Napisz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń: 506 506 767
Ilość bonów zniżkowych ograniczona!
Dla kursantów na kategorię A: zapisując się z tym bonem otrzymasz również kask wartości 150 zł! Nie można łączyć zniżki z kuponu z pozostałymi promocjami. W razie wątpliwości prosimy o kontakt.
Artykuł reklamowy
{jcomments lock}