Chcesz zamówić przegląd przewodów kominowych, ale nie możesz znaleźć wizytówki kominiarza? A może nie pamiętasz, kiedy ostatni raz odbyła się kontrola szczelności i drożności wszystkich przewodów kominowych? Teraz nie musisz już przeszukiwać nerwowo dokumentów, by znaleźć ostatni protokół kontroli przewodów kominowych. Zamów przegląd przewodów kominowych on-line.

kominiarz
Zgodnie z obowiązującym prawem wykonywanie regularnych przeglądów kominowych to obowiązek każdego zarządcy budynku. W przypadku obiektów jednorodzinnych to właściciel ponosi odpowiedzialność za stan przewodów kominowych, a do tego może je udrażniać samodzielnie.

W zależności od rodzaju surowca wykorzystywanego do ogrzewania budynku częstotliwość czyszczenia kominów się od siebie różni. Najczęściej, ponieważ aż cztery razy w roku należy kontrolować stan kominów, gdy obiekt jest ogrzewany węglem, drewnem lub innym paliwem stałym. W przypadku ogrzewania budynku gazem, olejem lub innym paliwem ciekłym, czyszczenie kominów powinno się wykonywać co najmniej dwa razy w roku.

W przypadku przeglądów kominowych, informacje na temat ich częstotliwości oraz terminów wykonywania będą przechowywane w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Będą one łatwo dostępne zarówno dla właścicieli nieruchomości, zarządców obiektów budowlanych, jak i przedstawicieli administracji publicznej. W razie potrzeby dostęp do tych informacji będą mieli również kontrolerzy środowiskowi, inspektorzy Ochrony Środowiska, a także strażnicy miejscy oraz strażnicy gminni. Dzięki łatwemu dostępowi do wszystkich informacji służby będą mogły działać sprawniej, obywatel otrzyma prostą ścieżkę dostępu do usług, a przedsiębiorca będzie mógł sprawnie planować swoją pracę oraz realizować zlecenia zgodnie z wytycznymi klientów.

Jakie korzyści dla właścicieli nieruchomości niesie wprowadzenie systemu?

Główna korzyść to przede wszystkim ujednolicenie formy przechowywanych dokumentów oraz samych informacji. Właściciel lub zarządca budynku widzi protokoły przeglądów, na które złożył zamówienie w systemie. Natomiast protokoły, które nie wynikają z realizacji zamówionej usługi, po zalogowaniu nie są widoczne dla właściciela lub zarządcy budynku. A więc właściciel oraz zarządca budynku będzie miał wgląd do protokołu po zalogowaniu się do systemu.

Ponadto każdy właściciel nieruchomości ma zawsze wgląd do zgromadzonej dokumentacji, która dotyczy konkretnego obiektu. Cyfryzacja tego procesu to także ogromne ułatwienie w planowaniu cyklicznych przeglądów przewodów kominowych w przypadku zarządców, którzy zajmują się administrowaniem wieloma nieruchomościami jednocześnie. Przeniesienie całej dokumentacji do systemu elektronicznego to pewność, że dokumenty są uporządkowane i zawsze „pod ręką”.

Co wspólnego ma system ZONE z cyfryzacją procesu przeglądów przewodów kominowych?

System ZONE to platforma, która ma na ułatwić organizację pracy zarówno jednostkom samorządu terytorialnego jak i właścicielom nieruchomości oraz ich zarządcom. Celem nadrzędnym CEEB jest oczywiście zwiększanie świadomości obywateli, tak byśmy wszyscy wspólnie mogli zadbać o czyste powietrze i znacznie zdrowsze środowisko.

Wdrożenie wszystkich funkcjonalności CEEB pozwoli na cyfryzację procesu przeglądów przewodów kominowych. Za pośrednictwem platformy ZONE lub aplikacji mobilnej będzie można w kilku prostych krokach zamówić przegląd przewodów kominowych lub sprawdzić, kiedy miał on miejsce w przeszłości.

Cyfryzacja procesów pozwala na usprawnienie ich obsługi i realizacji. Ułatwia i upraszcza dostęp do dokumentów. Pozwala szybko i sprawnie odszukać dokumenty - protokoły, zaświadczenia lub świadectwa, gdy niespodziewanie okazuje się, że są nam potrzebne. Pozwala także, ujednolić i ustandaryzować dokumenty i ułatwić ich dostępność. System ZONE to również możliwość przechowywania takich dokumentów w wersji elektronicznej w jednym miejscu. Ta funkcjonalność ułatwia pracę kontrolerom, urzędnikom oraz firmom, które zajmują się wykonywaniem przeglądów przewodów kominowych. Elektroniczny system stworzony z myślą o efektywnym gromadzeniu danych i dokumentów to także szansa, by szybko sięgnąć do stosownego dokumentu chociażby dla firm ubezpieczeniowych w przypadku sprzedaży nieruchomości lub ustalania np. przyczyn pożaru.

(źródło: zone.gunb.gov.pl)