Region. Powstały Koleje Małopolskie
- Przyszłość Przewozów Regionalnych jest trudna, ta spółka nie realizuje programu rozwoju. Dlatego województwa szukają innych rozwiązań, które byłyby alternatywą, ale również gwarancją ciągłości przewozów kolejowych w regionie tłumaczył wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela odpowiedzialny za transport w województwie. Podkreślił on jednocześnie, że wiele regionów od lat prowadzi już program samodzielnej realizacji przewozów przez własne spółki, wymieniając przykład Kolei Mazowieckich czy Dolnośląskich.
Samorząd regionalny przygotowywał się do utworzenia Kolei Małopolskich już od dłuższego czasu. Tylko w mijającym roku władze Małopolski zakupiły 16 nowych składów osobowych, które realizować będą połączenia pasażerskie na trasach regionu. Stawiamy na komfort podróżnych inwestując w wymianę taboru i zakup własnych nowoczesnych pociągów mówił Marszałek Małopolski Marek Sowa podpisując kilka miesięcy temu umowę na zakup 10 składów produkowanych przez bydgoską Pesę. Część z nowych pociągów trafi także na tory Małopolski Zachodniej, tak jak miało to miejsce w przypadku pięciu Acatusów zakupionych przez województwo w 2010 roku. Obecnie wszystkie nowe składy są użyczone Przewozom Regionalnym, początkowo także nowokupione pociągi trafią pod szyld molocha. Dopiero w momencie dopełnienia wszelkich procedur dla nowego przewoźnika oraz zakończenia najważniejszych dla SKA remontów torowisk nowoczesny tabor będzie trafiał do nowej spółki, która stopniowo będzie przejmowała obsługę połączeń.
Niestety nadal największą bolączką dla podróżujących pociągami z powiatu chrzanowskiego oraz władz Małopolski jest fatalny stan torowisk. Dopiero na 2015 rok planowane jest zakończenie remontu linii Kraków Katowice przez Trzebinię. Jeszcze dłużej poczekamy na remont torowiska do Oświęcimia przez Chrzanów i Libiąż. Właściciel infrastruktury kolejowej- PKP Polskie Linie Kolejowe od lat boryka się z ogromnymi problemami z inwestycjami na torowiskach, co konsekwentnie oddala wizję szybkiego przemieszczania się pociągami regionalnymi.
Koleje Małopolskie rozpoczną swoją działalność 1 stycznia 2014 roku, a usługi pasażerskie, według planów województwa, mają zacząć świadczyć od grudnia 2014 roku, w momencie wprowadzenie nowego rozkładu jazdy. 14 nowych składów ma obsługiwać wówczas dwie linie: Wieliczka Krzeszowice oraz Kraków Główny Balice. Wraz z zakończeniem kolejnych remontów na torach, spółka będzie poszerzała swój zakres działalności. Władze województwa planują także kolejne zakupy nowego taboru za środki unijne z nowej perspektywy budżetowej 2014-20.
Autor: Strona główna