Samolot się spóźnił? A może lot został odwołany? W tych przypadkach można ubiegać się o odszkodowanie za lot. Jak to zrobić?

Osoby podróżujące samolotami, podobnie jak te wybierające inne środki transportu, mogą narazić się na liczne niedogodności wynikające z opóźnień oraz odwołania lotów. Zepsute wakacje, spóźnienie na ważną uroczystość, problemy w pracy, konieczność zmiany terminów noclegów – to tylko niektóre konsekwencje.

W takich przypadkach pasażer nie jest jednak pozostawiony sam sobie – może ubiegać się o stosowne odszkodowanie za lot rejsowy i czarterowy W jakich przypadkach można skorzystać z takiego prawa?

 

O odszkodowanie za lot można ubiegać się w następujących przypadkach:

  • lot był opóźniony o minimum trzy godziny

  • lot został odwołany

  • linia lotnicza odmówiła pasażerowi wstępu na pokład samolotu

Najprościej o odszkodowanie ubiegać się w przypadku lotów odbywających się na terenie Unii Europejskiej oraz z krajów Unii Europejskiej do innych krajów i w drodze powrotnej.

Wynika to z faktu, że obywatele UE mogą korzystać z praw dawanych im przez Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, które określa wspólne zasady pomocy i ubiegania się o odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych.

Wysokość odszkodowania zależna jest od dystansu pomiędzy miejscem wylotu a miejscem docelowym i wynosi nawet do 600 euro.

 

W jaki sposób można ubiegać się o odszkodowanie za lot?

Jeśli pasażera linii lotniczej dotyczy odwołany czy opóźniony lot odszkodowanie przysługuje mu na warunkach określonych w powyższym Rozporządzeniu. Można ubiegać się o nie samodzielnie, ale obecnie o wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług kancelarii specjalizujących się w pomocy poszkodowanym przez linie lotnicze.

Uzyskanie pomocy ekspertów w tej dziedzinie jest bardzo proste – wystarczy tylko skontaktować się z kancelarią, która zbada przypadek i określi, czy kwalifikuje się on do uzyskania odszkodowania. Zajmie się również stosownymi formalnościami i po uzyskaniu odszkodowania przekaże je bezpośrednio na konto klienta.

Skorzystanie z tego rodzaju usługi wiąże się z płatnością prowizji – najczęściej wynosi ona 20% kwoty odszkodowania.