Jak rozpoznać, że filtr powietrza nadaje się do wymiany

Filtr powietrza to niezbędny element wyposażenia eksploatacyjnego w każdym samochodzie. Jego zadaniem jest zatrzymywanie wszelkich rodzajów zanieczyszczeń przed dostaniem się ich do silnika. Jeśli chcemy uniknąć awarii to należy regularnie go wymieniać, najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta. W jaki sposób rozpoznać odpowiedni na to moment? Podpowiadamy.

Co ile powinno się wymieniać filtr powietrza?

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany co określoną ilość przejechanych kilometrów. W zależności od marki i modelu pojazdu ta wartość może być różna. Najczęściej producenci zalecają sprawdzać jego stan i dokonywać wymiany już po około piętnastu tysiącach kilometrów. W niektórych, starszych modelach pojazdów wartość ta może być nawet dwukrotnie większa.

W praktyce, przy ustalaniu tej wartości należy także wziąć pod uwagę warunki w których najczęściej pracuje silnik. Większe zużycie filtra powietrza można zaobserwować w miejscach o dużym zapyleniu. Jeśli więc podróżujemy drogami polnymi i piaszczystymi to może być konieczna nawet szybsza jego wymiana. Natomiast przy jeździe głównie w mieście i przy małych przebiegach wystarczy kupić i zamontować nowy tylko raz w roku.

Jak sprawdzić czy filtr powietrza jest do wymiany?

Jedną z wyraźnie zauważalnych objaw zatkanego filtra powietrza jest wyższe spalanie. Zauważalne jest ono zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w trakcie dłuższych tras. Innym objawem może być nieprzyjemny i nietypowy zapach, który można odczuć spod maski, zwłaszcza po zakończeniu wielokilometrowej podróży. Świadczy on o szybkim przegrzewaniu się jednostki napędowej. Co wynika bezpośrednio z nieefektywnego przepływu powietrza.

Innym, nieco mniej zauważalnym objawem zatkanego filtra powietrza jest spadek mocy. Odbywa się on powoli i stopniowo, więc trudno jest z dnia na dzień wykryć ten problem. Jest on niedrożny, więc coraz mniejsza ilość czystego powietrza dostaje się do wnętrza silnika. W przypadku starszych modeli aut, czyli takich bez nowoczesnego sterowania mocą silnika, można zaobserwować wydobywające się smoliste spaliny z rury wydechowej. Przyczyną tego jest niewspółmiernie duża ilość oleju napędowego i niewiele czystego powietrza, co wpływa na niską efektywność spalania.

Samochody starszej generacji na zatkany filtr powietrza mogą reagować nierówną pracą silnika. Można zaobserwować częste dławienie się silnika, zwłaszcza podczas postoju na jałowym biegu. Aby uniknąć jego poważnego i kosztownego uszkodzenia należy jak najszybciej wymienić filtr. Więcej dowiesz się na stronie https://filterland.pl/