Menu można nazwać multimedialnym spisem treści. To kluczowy element strony www, dzięki któremu użytkownicy szybko i wygodnie mogą się po niej poruszać. Istnieje kilka kluczowych zasad projektowania menu, o których wspomina nam jeden z UX Designerów z Tebim.pro.
Bez względu na zawartość strony internetowej, menu powinno być zawsze proste i intuicyjne. Podstawowe elementy menu muszą nie tylko być dobrze widoczne, ale również jasno sugerować treść podstron. I choć porady te wydają się oczywiste, to podczas tworzenia stron internetowych najłatwiej zapomina się właśnie o nich!
Menu – jak ważne jest jego prawidłowe zaprojektowanie?
Jeśli chcemy, by nasza strona www była doskonale wykonana, należy zaprojektować menu pamiętając o dwóch zasadach:
1. Menu musi być odpowiednio skonstruowane!
Nie wolno przesadzać z treścią, długością opisów, ani poziomem ich skomplikowania. W menu powinny znaleźć się tylko najpotrzebniejsze elementy, takie jak „produkty”, „o nas”, „kontakt” itd. Zbyt długie poszukiwanie danej podstrony często irytuje Klientów i sprawia, że opuszczają stronę internetową firmy, zanim znajdą poszukiwane informacje.
2. Menu musi być odpowiednio zlokalizowane!
Polecamy stosować typowe standardy projektowania stron www i nie umieszczać menu w dziwacznych miejscach. Użytkownicy z przyzwyczajenia będą szukać menu w górnej części strony, w bliskim położeniu logotypu firmy. Łatwa nawigacja po stronie internetowej to klucz do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia. A zatem lepiej, aby menu nie było zlokalizowane w miejscu niewidocznym lub trudno dostępnym dla użytkownika.
Powszechne standardy projektowania menu strony internetowej
Mimo, że podczas tworzenia stron internetowych ceni się oryginalność i kreatywność, menu lepiej pozostawić w „standardowym” wydaniu. Jak już wspomniano, powinno ono znajdować się u góry strony. Niech menu zawiera jedynie podstawowe, najważniejsze podstrony. Jeśli chcemy przedstawić Klientowi pełną mapę strony, popularne jest dodanie rozbudowanego menu na dole strony internetowej.
Projektując menu można zrezygnować z elementu „strona główna”. Użytkownicy wiedzą, że już samo kliknięcie w logotyp firmy, przeniesie ich do pierwszej strony. Minimalistyczne menu jest lepiej czytelne. Dlatego nie eksperymentujmy zbytnio z kolorystyką oraz czcionką. Pasek menu nie może być też zbyt szeroki, by nie zasłaniać treści, prezentowanych na stronie głównej.
Najczęstsze błędy, popełniane przy projektowaniu menu strony internetowej
Do typowych błędów należy… przesada. Zbyt rozbudowane menu, zawierające cały szereg odniesień drobną czcionką, wygląda nieestetycznie i wcale nie ułatwia poruszania się po stronie www. Należy także umiejętnie korzystać z menu rozwijalnego (lista podstron wysuwana z menu po najechaniu na nie kursorem). Zbyt długa lista nie tylko wprowadza zamieszanie, ale również przysłania większość treści na stronie, a czasami nawet uniemożliwia użytkownikowi dotarcia na sam jej spód i wybrania pozycji z dołu listy!
Czasem przy tworzeniu stron internetowych, Klienci chcą by menu opisane zostało w sposób oryginalny. Nie jest to błąd, do czasu, aż nazwy podstron nie zmuszają użytkownika do gry w tzw. „zgaduj zgadulę”. Domysły są tutaj zupełnie niepotrzebne, np. jeśli chcemy podzielić się z informacjami z życia firmy, nazwijmy tę zakładkę „aktualności”, a nie np. „a co u nas?”, „nasze sprawy” czy „tym żyjemy”. Utrzymanie standardów przy projektowaniu menu strony internetowej nie świadczy o braku kreatywności, a wręcz przeciwnie, jest oznaką profesjonalizmu.