Władysława Mrowińska mieszka przy ulicy Jaworowej w Libiążu. Choć regularnie płaci za prąd, co kilka dni jest go pozbawiana. Przerwy w dostawie energii elektrycznej zwykle nie są zapowiedziane. - Raz wyłączają prąd na godzinę, innym razem na kilka minut, a dwa tygodnie temu nie było go przez cały dzień - wzdycha pani Władysława. - Nawet kartki nie napiszą, że zamierzają wyłączać światło na naszej ulicy.
Denerwuje się, że przez tego typu sytuacje psują jej się urządzenia elektroniczne. Razem z mężem kilkakrotnie już interweniowała w pogotowiu energetycznym, ale bezskutecznie.
Agnieszka Jędrzejczak, pracownik infolinii Tauronu proponuje, aby wszelkie sprawy dotyczące przerw w dostawie energii elektrycznej zgłaszać pisemnie na adres: Punkt Obsługi Klienta, ul. Mirowska 24, 42-200 Częstochowa lub drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Państwo Mrowińscy muszą zwrócić się do nas pisemnie, tylko wtedy pracownicy mogą zweryfikować, dlaczego prąd w ich domu jest tak często wyłączany - tłumaczy Jędrzejczak.
Można również złożyć reklamację u dostawcy energii elektrycznej. - W piśmie należy wyszczególnić dni i godziny, w których prądu brakowało w domu i zażądać zwrotu części opłat stałych za ten okres. Warto również zaznaczyć, że oczekuje się na odpowiedź w ciągu 14 dni - podkreśla Bernadetta Dereszowska, powiatowa rzeczniczka konsumenta w Chrzanowie.
Jeżeli przerwa w dostawie energii nie była planowana i nie wynika z braku zapłaty rachunku, a ponadto trwa dłużej niż 72 godziny, mamy prawo żądać od dostawcy energii bonifikaty w wysokości pięciokrotności ceny energii elektrycznej za okres, w którym ona wystąpiła.
Pisemny wniosek o bonifikatę należy złożyć u dostawcy energii w tym przypadku e-Tauronie. Jednocześnie powinno się zażądać od niego anulowania faktury wystawionej z tytułu zlecenia odłączenia prądu.
Warto pamiętać, że zanim zakład energetyczny odłączy dopływ prądu, ma obowiązek wysłać (listem poleconym) monit informujący o istniejącym zadłużeniu.
W razie problemów można poprosić o pomoc rzecznika odbiorców paliw i energii przy Urzędzie Regulacji Energetyki (Warszawa, ul. Chłodna 64, tel. 22 661 61 07).
Władysława Mrowińska z Libiąża jest oburzona, bo w jej domu ciągle wyłączają prąd. "Gazeta Krakowska" podpowiada jak starać się o bonifikatę od dostawcy energii (fot. © Ewelina Żebrak)
Tekst: Ewelina Żebrak