Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych? - Czyszczenie i wypalanie FAP oraz inne pojęcia

3 min czytania
Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych? -  Czyszczenie i wypalanie FAP oraz inne pojęcia

Co warto wiedzieć o filtrach cząstek stałych? -  Czyszczenie i wypalanie FAP oraz inne pojęcia

Jak wiadomo, samochody wyposażone w jednostki silnikowe diesla, od pewnego czasu muszą posiadać zainstalowane specjalne filtry cząstek stałych, dzięki którym redukowana jest emisja spalin do środowiska. Nie jest to przywilej, a obowiązek z czego brak tego elementu może oznaczać nawet nałożenie na nas kosztownego mandatu. Nie każdy ma tego świadomość, ale też nie każdy ma przynajmniej podstawową wiedze na temat filtrów FAP oraz DPF.

Kiedy nasz komputer pokładowy zakomunikuje, że konieczne jest wypalanie FAP zwykle jest już trochę za późno na edukację, jednak nawet jeśli się to zdarzy, warto zasięgnąć trochę wiedzy z tego zakresu. To bardzo istotne, ponieważ nie w każdym przypadku jesteśmy w stanie poradzić sobie z tym samodzielnie. Niekiedy konieczna będzie pomoc specjalisty, który przeprowadzi profesjonalną regenerację DPF.

Czym jest filtr cząstek stałych FAP oraz DPF?

Popularne filtry DPF oraz FAP mają minimalizować emisje spalin silników. Cząsteczki te mogą przyczyniać się do poważnych chorób takich jak np. astma, a także nowotwory. Filtry to obowiązkowy element od momentu, kiedy przyjęte zostały unijne normy emisji spalin.

Filtr FAP zlokalizowany jest w układzie wydechowym samochodu, a mieści się on dokładnie w puszce z katalizatorem. W środku posiada on mikrokanaliki, dzięki którym możliwe jest wyłapywanie cząstek sadzy. Aby filtr działał prawidłowo, konieczny jest płyn katalityczny, a także czujniki temperatury.

Na sam filtr FAP składa się jego ceramiczny rdzeń, który wykonany jest z węglika krzemu, którego zadaniem jest zatrzymywanie wszelkich cząstek stałych, a także ich dopalanie. W środku filtra, wspomniane wcześniej mikrokanaliki otwarte są od strony silnika, a jednocześnie zamknięte od strony wydechu. Analogicznie, te otwarte od strony wydechu, zamknięte są z kolei od strony silnika. Między samymi kanalikami znajdują się ścianki z porowatymi elementami, których wielkość (średnica jednej dziesięciotysięcznej milimetra) pozwala na to, aby zatrzymywały one wszelkie cząsteczki sadzy, a jednocześnie umożliwia wydostawanie się pozostałym spalinom.

Przed utleniającym katalizatorem oraz za filtrem FAP, zamontowane są z kolei czujniki ciśnienia spalin. Ich zadaniem jest wysyłanie informacji do komputera ECU na temat tego, czy filtr jest aktualnie zapchany. Komputer ECU pobiera również wszelkie informacje z samego czujnika temperatury spalin, który zlokalizowany jest przed katalizatorem utleniającym.

Ważnym elementem filtra FAP jest również zbiornik z płynem katalitycznym, pompa płynu katalitycznego oraz urządzenie, które odpowiada za dozowanie płynu katalitycznego oraz mieszanie go z paliwem.

Działanie filtra cząstek stałych FAP co powinniśmy wiedzieć w tym temacie?

W większości nie mamy pojęcia na temat tego, jak tak naprawdę działają filtry cząstek stałych, a jest to bardzo ważny element naszych samochodów, który warunkuje w dużej części to, czy nasze użytkowanie jest w pełni zgodne z przepisami. Wygląda to tak, że spaliny trafiają do filtra FAP, kiedy cząsteczki sadzy zatrzymywane są w mikrokanalikach. Podczas jazdy z dość dużą prędkością, a to np. na autostradzie, temperatura spalin może osiągać wartość nawet sześciuset stopni Celsjusza, co pozwala już na całkowite wypalenie cząstek stałych. Mamy tu wówczas do czynienia z regeneracją pasywną.

W momencie kiedy filtr się zapycha, widać to chociażby po różnicy ciśnienia spalin przed nim oraz poza nim. Często dzieje się tak w momencie, kiedy jeździmy głównie po mieście lub po prostu wykonujemy jedynie krótkie trasy wówczas, komputer uruchamia tzw. regenerację aktywną. Dochodzi do tego średnio co 200, 400 bądź 500 km jazdy. Dochodzi w tym momencie do dodatkowego wtrysku oleju napędowego. W tej sytuacji, komputer może także podnieść prędkość obrotową silnika, a przy tym uruchomić niektóre elementy wyposażenia auta mowa tu chociażby o ogrzewaniu tylnej szyby, czy też tylną wycieraczkę. Wszystko po to, aby podnieść odpowiednio temperaturę spalin, a także wspomóc samo wypalanie sadzy. Co bardzo istotne, w zupełnie ten sam sposób funkcjonuje popularniejszy filtr DPF.

Następuje dodatkowy wtrysk oleju napędowego (komputer może też podnieść prędkość obrotową silnika, oraz uruchomić niektóre elementy wyposażenia auta, jak ogrzewanie tylnej szyby czy tylna wycieraczka), który ma na celu podniesienie temperatury spalin i wypalenie sadzy. Tak samo działa filtr DPF.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

chrzanowski24_kf