Gminy powiatu chrzanowskiego nie są przygotowane na wypadek wystąpienia na ich terenie sytuacji kryzysowej. Żadna z miejscowości nie posiada gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego – podstawowego dokumentu, na którym opierać powinno się zarządzanie w trakcie wystąpienia np. trąby powietrznej, jak miało to miejsce w sierpniu w niedalekich Kluczach. Do posiadania takiego dokumentu obliguje gminy ustawa obowiązująca od ponad 5 lat.
Ustawa o zarządzaniu kryzysowym wyszczególnia 4 rodzaje planów zarządzania kryzysowego: ogólnopolski, wojewódzki, powiatowy i gminny. Za sporządzanie tych ostatnich i przedłożenie go do akceptacji staroście odpowiedzialni są wójtowie i burmistrzowie. Żaden z włodarzy naszych miast swojego obowiązku jednak nie dopełnił od kilku lat.
Z prośba o udostępnienie gminnych planów zarządzania kryzysowego zwróciliśmy się do wydziałów, które zajmują się zarządzaniem kryzysowym w naszych gminach. Okazuje się jednak, że żaden z nich nie dysponuje aktualnym dokumentem. – Plan ten jest obecnie w trakcie aktualizacji. Przewidziany koniec aktualizacji to koniec października – poinformował nas Grzegorz Korczak, zastępca kierownika Wydziału Spraw Obywatelskich w Libiążu. – Plan jest w opracowaniu – informuje Danuta Głownia inspektor ds. obronnych i wojskowych UM w Alwerni. - Dokument nie został opracowany – twierdzi naczelnik Zarządzania Kryzysowego w Chrzanowie Marian Stanowski.
Początkowo tylko Trzebinia deklarowała, że takowy plan posiada, jednakże naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Krzysztof Świątek nie chciał go udostępnić. Kilka dni później okazało się jednak, że Trzebinia takiego planu nie posiada: - Informuję, że (…) Urząd Miasta w Trzebini nie posiada dokumentu o wskazanej przez Pana nazwie – odpowiedział naczelnik Świątek, oferując udostępnienie archiwalnego dokumentu, który już nie obowiązuje.
Co więc na wypadek, gdyby w powiecie doszło do sytuacji kryzysowej? Zapewne działania koordynowałoby Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, warto jednak pamiętać, że to gminne plany powinny być dokumentami określającymi zasady postępowania służb mundurowych w najbliższych nam jednostkach samorządu z uwzględnieniem lokalnej specyfiki. Dodatkowo to dokumenty na poziomie gmin określają sposób zapobiegania sytuacjom kryzysowym. Obecnie w naszych gminach zagrożeniom zapobiega się bez planu. Jak długo jeszcze?
Jeden z obowiązujących gminnych planów zarządzania kryzysowego, jaki bez trudu można znaleźć w internecie. Czy gminy powiatu chrzanowskiego także przygotują takie dokumenty?