Załatw sprawę w urzędzie przez Internet. Hasło to powoli staje się rzeczywistością. Wszystko za sprawą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), która oficjalnie ruszyła 9 czerwca.
Co to tak właściwie jest? ePUAP system informatyczny, dzięki któremu obywatele mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych – bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej. Ideą przyświecającą budowie ePUAP było stworzenie jednego, łatwo dostępnego i bezpiecznego elektronicznego kanału udostępniania usług publicznych.

Dodając, że portal zapewnia sprawną komunikację pomiędzy:

  • Obywatelami a administracją
  • Przedsiębiorcami a administracją
  • Instytucjami administracji publicznej

Brzmi wręcz jak ideał.
By to wszystko działało bezpośrednio z naszego domu bez potrzeby odwiedzania urzędu, należy założyć profil zaufany. Czyli coś zamiast płatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego, taki darmowy identyfikator potwierdzający, że my to my.
Postanowiłem więc sprawdzić jak to się ma w praktyce. Na stronie http://epuap.gov.pl zarejestrowałem się a następnie wybrałem opcję założenia profilu zaufanego. Wszystko bezproblemowo, z tym, że nie otrzymałem nigdzie jakiegokolwiek dokumentu potwierdzającego do wydruku. Dodatkowo mail z informacją o fakcie założenia też wylądował w SPAMIE :)

No, ale nic. Profil trzeba potwierdzić. W powiecie chrzanowskim (jak i na razie wszędzie) można to zrobić wyłącznie w Urzędzie Skarbowym w Chrzanowie. Udałem się tam bez żadnego wydruku. Na podstawie dowodu osobistego zostałem bez problemu zidentyfikowany. Przyznam, że nieco się zdziwiłem. System działa 2 tygodnie a pracownik urzędu od razu wie "co i jak".
Dalej zaczęły się schody. Dalej, czyli przy opcji potwierdzenia (oczekiwania na informację zwrotną z ePUAP). 10 minutowe oczekiwanie na mail potwierdzający od Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zarządzającego ePUAP'em i nic. W sieci przeczytać można wiele opinii, że system działa, ale wolno. Miał też awarię zaraz po uruchomieniu.
30 minut później otrzymałem telefon, że już wszystko w porządku i mogę przyjść odebrać potwierdzenie. Jestem więc jedną z pierwszych osób w powiecie chrzanowskim mieniących się szczęśliwym posiadaczem profilu zaufanego pozwalającego załatwić swoje sprawy w urzędzie bez wychodzenia z domu.
Przede mną profil zaufany w Urzędzie Skarbowym w Chrzanowie aktywowało dokładnie 17 osób.
Jakie dokładne sprawy na chwilę obecną mogę "załatwić"?

Na dobrą sprawę to jeszcze nie wiele...

W urzędach w Trzebini, Alwerni, Babicach jedynie:

  • Udostępnienie rejestru wyborców
  • Skargi, wnioski, zapytania do urzędu

Na chwilę obecną nieznacznie lepiej wypada Chrzanów i Libiąż, gdzie można oprócz powyższych:

  • uzyskać wpis do ewidencji działalności gospodarczej (otworzyć firmę), dokonać jego zmiany, zawiesić działalność a także ją zamknąć.

Skargi, wnioski i zapytania można też za pomocą ePUAP złożyć do Urzędu Skarbowego w Chrzanowie, Starostwa Powiatowego, Sądu Rejonowego. Urząd Skarbowy pozwala jeszcze na  elektroniczne przesyłanie tytułów wykonawczych.

Nawet, jeśli dany urząd podaje, że lista możliwości jest większa, na chwilę obecną nasz wniosek nie przejdzie przez ePUAP gdyż dana opcja po prostu nie wystąpi. Trzeba przyznać, że skromnie jak na początek. Lepiej na "naszym" tle wypada Jaworzno, gdzie lista możliwości jest trochę dłuższa. W Krakowie lista możliwości została podzielona aż na 50 podstron.
Warto też dodać, że prace nad tym systemem trwają już kilka ładnych lat a wcześniejsza wersja działająca od 2008 roku zwykłemu obywatelowi nic nie umożliwiała.
Docelowo lista spraw będzie znacznie dłuższa, pełna lista pod adresem.
Zgodnie z komunikatami MSWiA za listę dostępnych opcji i spraw do załatwienia odpowiadają poszczególne samorządy, w ich gestii leży. Zatem Panie i Panowie Urzędnicy - do dzieła! ;)

Adres portalu o którym mowa http://epuap.gov.pl