Nie od dziś wiadomo, że sport dla wielu przedsiębiorstw to tylko logo na koszulkach, wielkie banery podczas meczów, a nawet nazwy firm wchodzące w skład nazw drużyn sportowych, stanowiące doskonałą reklamę, a jednocześnie budujące wizerunek biznesu zaangażowanego w rozwój sportu. Jednak istnieją firmy, które korzystają z innych sposobów promocji zdrowego, aktywnego trybu życia – np. angażując się w działania CSR lub wspierając sportowców odpowiednio dobraną przez naukowców i żywieniowych ekspertów dietą i suplementacją.

Sport dla najmłodszych

Sport warto promować już wśród najmłodszych – przyzwyczajenia nabyte w dzieciństwie procentują w przyszłości. W dzisiejszych czasach, w których komputery wyparły podwórkową grę w piłkę, potrzeba niejednokrotnie niestandardowych działań w celu zachęcenia dzieci do uprawiania sportu.

Na takie nietypowe działania zdecydowała się firma Ferrero, promując aktywny tryb życia wśród najmłodszych, w ramach swojego programu Kinder+Sport. Projekt funkcjonuje zarówno na poziomie globalnym, u boku międzynarodowych Federacji Sportowych, jak i lokalnym – w Polsce Ferrero zaangażowało się w promocję trzech dziedzin: siatkówki, pływania i żeglarstwa. Najbardziej spektakularne działania dotyczą siatkówki. We współpracy z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej Ferrero organizuje co roku Ogólnopolski Turniej Minisiatkówki. Program cieszy się niezwykłą popularnością, co widać po rosnącej liczbie uczestników, która w tym roku wyniosła aż 40 000. Organizatorzy chwalą się, że jest to największy turniej gry w siatkę dla dzieci na świecie!

Kolejną ciekawą inicjatywą, która nie tylko krzewi sport wśród najmłodszych, ale jednocześnie zahacza o działania CSR, jest Bieg z Maskotką organizowany przez firmę Amway - w ramach dorocznego Biegu Konstytucji z okazji 3 maja. W Biegu z Maskotką biorą udział najmłodsi biegacze, a warunkiem uczestnictwa jest wystartowanie z maskotką, którą następnie można przekazać dzieciom, których stan zdrowia nie pozwala brać udziału w tego typu zawodach. Bieg z Maskotką ma na celu zachęcenie dzieci do przynoszenia zabawek dla podopiecznych ze szkoły działającej przy Centrum Zdrowia Dziecka.

Firma współpracuje także z Fundacją Wychowanie przez Sport założoną m.in. przez znanego sportowca Pawła Januszewskiego. Rolą fundacji jest sportowa edukacja dzieci i młodzieży poprzez organizację takich imprez jak „Sport Genaracja” czy „Dzieciaki z Biegiem Natury”, w których w kilku miastach Polski wzięło udział tysiące dzieci przy aktywnym wsparciu obydwu cykli przez firmę Amway - zarówno materialnie jak i poprzez wolontariuszy.      

 

Nutrilite exclusively from Amway – dieta dla sportowców

Nie wszyscy wiedzą o realizowanym od kilku lat projekcie Amway we współpracy z klubem piłkarkim AC Milan. Dokładnie chodzi o współpracę między należącą do Amway marką Nutrilite (wg. Euromonitora największą na świecie marką naturalnych witamin i minerałów), a Ośrodkiem Szkoleniowo – Badawczym Milan Lab, gdzie trenowani są zawodnicy. Współpraca ta polega na opracowaniu na podstawie badań zawodników przez naukowców Nutrilite i ekspertów z ośrodka odpowiedniej diety dla każdego z piłkarzy oraz właściwej dla niego suplementacji. Dieta uwzględnia przede wszystkim specyficzne potrzeby żywieniowe sportowców, ale także i to, co lubią jeść biorąc pod uwagę fakt, że pochodzą oni z różnych zakątków świata - odmiennych kulinarnie. Suplementacja produktami Nutrilite, zawierającymi naturalne  witaminy i minerały oraz inne fistoskładniki, wpływa na dobre samopoczucie i kondycję sportowców.

Ponadto Amway angażuje się w działania CSR prowadzone przez Milan Foundation, czyli pozarządową organizację działającą przy włoskim klubie piłkarskim. W ramach tej współpracy zainicjowano wiele akcji promujących sport oraz edukację sportową wśród najmłodszych, a także zbudowano dwa wielofunkcyjne centra sportowe: w Pagliare di Sassa, we włoskim regionie Abruzzo, dotkniętym następstwami trzęsienia ziemi w 2009 roku oraz w Neapolu – mieście w którym brakuje odpowiednich miejsc na rozwijanie sportowych pasji.

Zapoznaj się również ze światowym raportem Amway na temat przedsiębiorczości powstałym przy współpracy z Technicznym Uniwersytetem w Monachium.

 

Sport dla pracowników

Sportowy tryb życia można również wspierać na poziomie pracowniczym. Z ciekawą inicjatywą wyszli pracownicy RWE Polska, realizując przy finansowym i logistycznym wsparciu firmy program „Pracuj zdrowo i sportowo”. W ramach projektu zorganizowano akcje prozdrowotne, wykłady i spotkania z ekspertami w tej dziedzinie. Ponadto zaaranżowano wydarzenia sportowe, np. rejsy żeglarskie, wycieczki rowerowe, lekcje tańca i aerobiku, mające na celu promowanie aktywności sportowej wśród pracowników firmy i ich rodzin. Za propagowanie profilaktyki zdrowotnej program został doceniony przez Ministerstwo Pracy
i Polityki Społecznej.

Podobną inicjatywę wykazało PZU, realizując projekt PZU Sport Team, w ramach którego firma wspiera sportowe pasje swoich pracowników. Zainteresowani mogą wybierać do jakiej sekcji chcą należeć: rowerowej, biegowej, squashowej, narciarskiej, piłkarskiej lub jeszcze innej. Najwięcej osób wybiera bieganie – pracownicy PZU wzięli udział już w ponad 70 imprezach biegowych, np. w PZU Maratonie Warszawskim. Projekt cieszy się coraz większym powodzeniem – obecnie uczestniczy w nim prawie 800 pracowników z całej Polski.

Jak widać, firmy mogą wspierać działania sportowe na różnych poziomach – nie tylko angażując się w bezpośredni sponsoring finansowy. Z korzyścią dla wszystkich - zdrowy i aktywny tryb życia jeszcze nigdy nie miał tylu wpływowych promotorów.