Zwycięzcą przetargu na wyprodukowanie 10 nowych pociągów pasażerskich została bydgoska PESA, która dostarczy Małopolsce do stycznia 2015 roku 6 nowych składów trójczłonowych na 138 miejsc siedzących każdy oraz 4 dwuczłonowe mających po 92 miejsca. W pociągach mają być zamontowane m.in. systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Dodatkowo pojazdy posiadać będą udogodnienia dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi. Sporą atrakcją będzie także bezprzewodowy dostęp do Internetu w pociągu za pomocą sieci wi-fi.

- Zależy nam na tym, aby koleją po Małopolsce jeździło się komfortowo. Dlatego postawiliśmy na wymianę taboru i zakup własnych, nowoczesnych pociągów do realizacji przewozów regionalnych – podkreślił na konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umowy Marszałek Małopolski Marek Sowa.

Wiadomo, że pociągi po dostarczeniu jeździć będą w ramach spółki Przewozy Regionalne, aż do momentu zakończenia kluczowych inwestycji na torowiskach i powołaniu przez województwo samodzielnej spółki kolejowej. To czy nowe pociągi od razu zaczną jeździć na trasach przebiegających przez powiat chrzanowski zależy od zaawansowania prac na remontowanych przez spółkę Polskie Linie Kolejowe torowiskach. A całkowite zakończenie remontu wyznaczone jest na koniec 2015 roku (trasa planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Trzebinia-Tarnów) oraz 2016 w przypadku linii E30.

Przypomnijmy, że to nie jedyne inwestycje w sprzęt kolejowy w ostatnim czasie. Po torach powiatu chrzanowskiego jeżdżą już pojazdy typu Acatus 2 zakupione przez władze województwa w 2010 roku. Kilka tygodni temu Zarząd Województwa podpisał także umowę w ramach tzw. „wielkiego przetargu południowego”, dzięki któremu na małopolskie tory trafi kolejnych 6 nowych składów wyprodukowanych przez nowosądecki NEWAG.

fot. materiały prasowe PESA Bydgoszcz SA