Aż 3 885 zgłoszeń konsumenckich wpłynęło do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Chrzanowie w poprzednim roku. To o 1 339, czyli 52% więcej niż rok wcześniej.

Bernadetta Dereszowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów wylicza, że najwięcej było zgłoszeń telefonicznych, aż 40,77% ogółu. Osobistych 35%, pisemnych niespełna 9%. Zauważa również znaczny wzrost zgłoszeń drogą elektroniczną za pomocą poczty e-mail - 15,5%.

Czego dotyczą naruszenia praw konsumentów z naszego powiatu?

Zgłoszenia dotyczą głównie niezgodności towaru z umową, odmową przyjęcia i reklamacji lub załatwienia reklamacji niezgodnie z żądaniem konsumenta. Sprzedawcy towarów objętych gwarancją takich jak telefony, sprzęt AGD RTV czy komputery przekazują niejednokrotnie reklamacje na serwisy gwarancyjne.

W przypadku usług największą ilość zgłoszeń stanowiły skargi związane z telekomunikacją. Konsumenci skarżą się na jakość usług, jak choćby brak zasięgu sieci komórkowej pomimo wcześniejszych zapewnień sprzedawcy. Z tym problemem boryka się między innymi część mieszkańców Płazy i Zagórza.

Rzecznik zwraca także uwagę na umowy zawierane z alternatywnymi operatorami telekomunikacyjnymi. Jak podaje Bernadeta Dereszowska najwięcej naruszeń było ze strony Telekomunikacji Novum sp. z o.o., MNI Telecom S.A., TelePolska Sp. z o.o. oraz E-Telko Sp. z o.o. Najczęściej osoby starsze, przekonane że rozmawiają z przedstawicielem Telekomunikacji Polskiej S.A., zgadzają się na zaproponowane warunki. Są także przypadki, kiedy kurierzy podpisują umowę za klienta - wtedy sprawa trafia do prokuratury.

Pozostałe odnotowane przypadki skarg dotyczą nieprawidłowości w umowach zawieranych na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa. Część firm wykorzystuje łatwowierność klientów, zwłaszcza osób starszych. Umowy te dotyczą abonamentu telewizji satelitarnej, usług telekomunikacyjnych, a także wymiany okien lub drzwi w mieszkaniach. W przypadku wymiany okien lub drzwi w blokach, ludzie decydują się zbyt pochopnie na zakup, nie analizując wcześniej cen u konkurencyjnych firm – zaznacza rzecznik - a następnie mają problem z odstąpieniem od umowy.

Konsumenci w dalszym ciągu zgłaszają także skargi na działalność firm pożyczkowych. Głównie dotyczą one firmy Forminx Finance sp. z o.o. (o której pisaliśmy już w 2009 roku) a także Profireal (Profi Credyt) Sp. z o.o.

Pomimo decyzji UOKiK-u, który uznał, że firma wprowadza w błąd oraz nałożył karę dużo skarg dotyczy portalu "Pobieraczek.pl", który ciągle zachęca do pobierania plików za darmo, podczas gdy rejestrując się oraz akceptując regulamin Internauta zawiera umowę zobowiązującą do zapłacenia określonej kwoty.

Konsumenci skarżą się również na firmy turystyczne. Standardowo są to skargi na odwołane imprezy turystyczne, opóźnione loty, warunki inne od proponowanych w katalogach, skrócenie pobytu. Na uwagę, zdaniem Bernadetty Dereszowskiej, zasługuje firma Sky Club, która w ofercie turystycznej zamieszcza informację o zawyżonej kategorii hotelu, podając na przykład 4* - w umowie natomiast drobnym drukiem pisząc "według naszej opinii hotel zasługuje na 4 rozgwiazdy". Podobnie firma Sun & Holidays Sp. z o.o. informuje w umowie o posiadaniu przez dany obiekt np. „5 słoneczek”. Firmy te wprowadzają w błąd klientów, którzy jako nieprofesjonalna strona umowy, nie mają obowiązku wiedzieć, co oznacza w branży turystycznej określenie "rozgwiazda" lub "słoneczko" - podkreśla Rzecznik Konsumentów.


Działalność rzecznika nie ogranicza się tylko do udzielania porad. To także pomoc w redagowaniu pism, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Rzecznik ma także prawo do wytyczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczącego się już postępowania. W 2010 roku takich spraw było 13. Łącznie rzecznik zredagował 43 pisma procesowe. Z podjętych powództw sądowych w 2010 roku nie było rozstrzygnięć na niekorzyść konsumenta. Bernadetta Dereszowska podkreśla, że warto walczyć o swoje prawa i występować do sądu. Do zadań rzecznika należą także działania o charakterze edukacyjnym (spotkania z młodzieżą licealną na terenie powiatu).

Najwięcej zgłoszeń konsumenckich do Rzecznika było z gminy Chrzanów w ilości 1646. Następnie w kolejności z Trzebini 736 zgłoszeń, Libiąża 507, Babic 295. Najmniej z Alwerni – 108. W przypadku wszystkich gmin ilość zgłoszeń wzrosła.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Chrzanowie do pomocy przy pracach interwencyjnych ma tylko jedną osobę. Biuro mieści się Starostwie Powiatowym, przy ulicy Partyzantów 2 (I piętro, pokój 103). Mieszkańcy mogą także kontaktować się telefonicznie pod numerem 32 625 79 70 oraz drogą mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.