Minister Spraw Wewnetrznych i Administracji, Pan Mariusz Błaszczak wzorem lat ubiegłych objął patronatem honorowym XI etap Kampanii Informacyjnej Systemu Dokumenty Zastrzeżone.

 

dokumnety zastrzeżone


Wsparcie Ministerstwa jest bardzo istotne dla działań realizowanych w ramach Kampanii, a tym samym jest potwierdzeniem rangi projektu. Do tej pory wsparcia Kampanii udziliły także Policję, setki samorządy, Federacja Konsumenta, uczelnie, banki oraz media.

 

System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwość ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła. Należy pamiętać, że wobec liczny prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!

 

Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Zastrzeganie jest możliwe w bankach (osobiście – w kilkunastu tysiącach placówek w całym kraju oraz telefonicznie – o ile ktoś jest klientem banku, który wdrożył już taką usługę), a także za pośrednictwem konta na portalu bik.pl (o ile założono je jeszcze przed utratą dokumentów).

 

Co robić w przypadku utraty dokumentów?

 

Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

  • Powiadomić Policję (gdy utracono je w wyniku kradzieży).
  • Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument.

Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

 

Gdzie i jak zastrzegać?   

  • W każdej placówce swojego banku.
  • Jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących Klientami danego Banku.
  • Poprzez konto na www.bik.pl.

 

Jakie rodzaje dokumentów należy zastrzegać?

Wszystkie dokumenty potwierdzające tożsamość.

Najważniejsze z nich to:

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • prawo jazdy,
  • książeczka wojskowa,
  • książeczka żeglarska,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pobytu,

Zastrzegane są także:

dowody rejestracyjne,karty płatnicze.

 

Tygodniowo zastrzeganych jest nawet 4 tys. dokumentów,a liczba ta stale rośnie.

 

Dlaczego należy zastrzegać utracone dokumenty?

Każdego dnia dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.

 

Zagubienie lub utrata któregokolwiek z dokumentów tożsamości może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie cudzej tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe.Dokumenty wykorzystywane są m.in. do:

  • wyłudzenia pożyczki,
  • wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
  • kradzieży wypożyczonego samochodu i innych przedmiotów,
  • zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.

 

ZOBACZ więcej informacji na stronie www.