W dużych przychodniach raczej się już tego nie spotyka, ale w małych gabinetach lekarskich cały czas prowadzi się czasem rejestrację w zeszycie – przynajmniej jako dodatkowy, „podręczny” system. Ten sposób jednak w praktyce nigdy nie pozwoli na pracę w zgodzie z przepisami. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka.

 

Jedno skierowanie – jedna rejestracja

Powszechnym problemem było i nadal jest blokowanie terminów przez pacjentów, którzy, dysponując skierowaniem, zapisują się do różnych placówek. Zgodnie z przepisami to w rejestracji należy takim nadużyciom zapobiegać. Nikt oczywiście nie zabrania pacjentowi zmieniać terminu ani szukać takiego lekarza, u którego na wizytę czeka się krócej. Wtedy jednak należy odwołać jedną wizytę i dopiero zapisać się na inną. Jak zrobić to w zeszycie?

 

Uwierzytelnienie świadczeniobiorców

Zgodnie z przepisami, to rejestratorka ma obowiązek zweryfikować uprawnienia pacjenta do świadczeń z zakresu opieki medycznej. Tego również zeszyt nie zrobi. Oczywiście można zrobić to w systemach udostępnionych, ale pracując na własnym, spójnym oprogramowaniu rejestracji, można zdecydowanie ułatwić sobie życie, automatycznie dokonując weryfikacji pacjentów i ich uprawnień.

 

Komunikacja o zajętości

Każda placówka ma pewne obowiązki wobec jednostek rządowych, w tym na przykład musi informować o terminach, zajętości i długości kolejek. Robi się to w określonych formatach elektronicznych i jeśli ta informacja spływa automatycznie ze zintegrowanego systemu rejestracji, jak ma to miejsce na przykład w e-rejestracja24.com.pl, to całość odbywa się gładko i bezproblemowo.

 

Informacje dla pacjenta

Prawa pacjenta regulowane są bardzo różnymi przepisami, a także wewnętrznymi standardami, natomiast zawsze wiele mówi się o prawie do dostępu nie tylko do samej dokumentacji medycznej (znów punkt dla oprogramowania, które pozwala od razu wybrać pożądany zakres, wydrukować i przygotować odpowiednie dokumenty), ale także danych towarzyszących: listy zaplanowanych wizyt czy terminów poprzednich.

 

Regulacje wewnętrzne

Poza nadzorem „z góry” każda przychodnia, szpital czy gabinet, dążą do osiągnięcia wyznaczonego standardu. Bez sprawnego oprogramowania kontrolowanie postępów jest bardzo trudna i czasochłonna. Zintegrowane oprogramowanie dla rejestracji stanowi „centrum zarządzania” podmiotem leczniczym i dlatego jego znaczenia nie można ograniczać tylko do realizacji zadań bezpośrednio wynikających z przepisów. To właśnie z rejestracji można dowiedzieć się najwięcej o tym, co dzieje się w przychodni i jak można jeszcze usprawnić pracę całej jednostki.