Zator bez korków już za kilka lat? Czy 2 km nowej drogi wszystko zmienią?

2 min czytania
Zator bez korków już za kilka lat? Czy 2 km nowej drogi wszystko zmienią?

Kiedy w planach pojawia się nowa droga, mieszkańcy często pytają: Czy to coś zmieni?”. W przypadku Zatora odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. Budowa nowej obwodnicy zmieni układ komunikacyjny miasta. Mówimy o pierwszej w Małopolsce inwestycji drogowej, która w pełni wykorzysta potencjał metodyki BIM oraz Elektronicznego Dziennika Budowy. Czy 2 kilometry asfaltu ułatwią komunikację?

Zator na ostatniej prostej do umowy po burzy odwołań przyszedł czas na działanie

Droga do wyboru wykonawcy obwodnicy nie była łatwa decyzję GDDKiA z września 2024 r., w której wybrano firmę Skanska, oprotestowali… wszyscy uczestnicy przetargu. Nawet sama Skanska. Proces ruszył od nowa. Zdecydowaliśmy się na unieważnienie wyników wyboru i ponowną weryfikację dokumentacji” informuje GDDKiA.

Ostatecznie wybrano konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag , a odwołania od tej decyzji zostały oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą. To otworzyło drogę do podpisania umowy, co ma nastąpić już w lipcu 2025 roku. Koszt inwestycji to 76,2 mln zł , a jej realizacja planowana jest na lata 20252027.

Obwodnica jak z XXI wieku BIM, czyli technologia na wagę złota

Czym jest BIM? To skrót od angielskiego Building Information Modeling metodyka, w której od projektu aż po zarządzanie infrastrukturą korzysta się z jednego, cyfrowego źródła danych. Brzmi technicznie? Może, ale efekty są bardzo praktyczne: lepsza kontrola nad projektem, mniej papierologii, więcej automatyzacji i przede wszystkim sprawniejsza realizacja inwestycji.

Spotykając się, każdy zarówno przedstawiciele branży budowlanej, jak i drogowcy z GDDKiA miał poczucie, że uczestniczy w przygotowaniu rozwiązania, które ma szansę zmienić sposób realizacji inwestycji drogowych w naszym kraju” podkreśla GDDKiA.

Dialog konkurencyjny, który poprzedził wybór wykonawcy, pozwolił firmom wnieść własne doświadczenia, a urzędnikom zaprojektować kontrakt w sposób praktyczny i nowoczesny. W grę wchodzą m.in. cyfrowe modele 3D obiektów budowlanych , jedno środowisko danych i pełna przejrzystość prac.

Obwodnica Zatora nowa trasa, nowe możliwości

Trasa będzie miała 2,1 km długości i pobiegnie po zachodniej stronie miasta od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna przyspieszona) po jednym pasie w każdą stronę znacząco odciąży centrum Zatora z ruchu tranzytowego.

Ale to nie tylko nowa jezdnia. Projekt zakłada:

  • rozbudowę fragmentów ul. Wadowickiej, Gen. Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera
  • budowę nowych dróg gminnych
  • przebudowę infrastruktury technicznej (kanalizacja, gaz, prąd, internet)
  • dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów
  • jeden ekodukt i trzy przepusty dla zwierząt
  • dwa stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne

To oznacza, że zarówno mieszkańcy, jak i przyroda, mogą odetchnąć z ulgą. Projekt został zaprojektowany z myślą o minimalnym wpływie na środowisko.

Autor: adrian