Bezpieczny wypoczynek nad wodą

Ciepłe dni zachęcają do aktywnego odpoczynku nad wodą. Niestety, często ten sposób spędzania wolnego czasu może okazać się bardzo niebezpieczny. W samym  czerwcu br. w Polsce utonęło blisko 60 osób , a w lipcu odnotowaliśmy już 77 utonięć.

Przyczyny utonięć

Statystyki w zakresie przyczyn utonięć prowadzi m.in. Polska Policja. Do najczęstszych przyczyn śmierci w wodzie zalicza się:

  • brak umiejętności pływania,

  • tzw. brawura czyli przecenianie swoich sił i umiejętności pływackich,

  • pływanie pod wpływem alkoholu,

  • zbagatelizowanie niebezpieczeństwa w wodzie,

  • pływanie w miejscu zabronionym,

  • skoki na tzw. „główkę” do wody w nieznanym miejscu,

  • pływanie obok statków i łodzi, w pobliżu śluz i zapór wodnych,

  • siadanie na rufie kajaku lub burcie łodzi,

  • nieumiejętność postępowania w przypadku wywrócenia się kajaku lub łodzi,

  • lekkomyślna zabawa polegająca na wrzucaniu innych do wody oraz zanurzaniu osób pływających,

  • pływanie w miejscach zarośniętych wodorostami

Zasady bezpieczeństwa

  • Pływaj tylko w miejscach strzeżonych, czyli tam gdzie jest ratownik WOPR. Bardzo lekkomyślne i nierozsądne jest pływanie w miejscach, gdzie kąpiel jest zakazana. Nie wolno również pływać na odcinkach szklaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.

  • Przestrzegaj regulaminu kąpieliska. Zawsze stosuj się do uwag i zaleceń ratownika.

  • Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni Celciusza.

  • Nie pływaj w czasie burzy, mgły – gdzie widoczność ograniczona jest do 50, oraz gdy wieje porywisty wiatr.

  • Nie skacz do wody, gdy Twoje ciało jest rozgrzane, przed wejściem do wody należy stopniowo się schładzać – unikniemy w ten sposób wstrząsu termicznego.

  • Nie pływaj w miejscach, gdzie występują wodorosty oraz jest duże zawirowanie wody czy zimne prądy.

  • Nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Może się to skończyć śmiercią lub kalectwem.

  • Nie baw się w podtapianie innych osób korzystających z wody, spychanie do wody z materacy lub pomostów.

  • Pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę.

  • Absolutnie nie wchodź do wody po spożyciu alkoholu.

  • Kapiąc się na kąpieliskach zwracaj uwagę na osoby znajdujące się obok ciebie. Może się okazać , że ktoś obok  będzie potrzebował Twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu udzielić pomocy nie wahaj się tego uczynić, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach, zawiadom inne osoby.

  • Nie przystępuj do pływania na czczo lub bezpośrednio po spożyciu posiłku.

PROFILAKTYKA

O zasadach bezpiecznego korzystania nad wodą uświadamia Policja, która corocznie prowadzi kampanię „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą”. Jednym z głównych celów podjętego przedsięwzięcia jest zwrócenie szczególnej uwagi społecznej na zagrożenia jakie nieść może ze sobą rekreacja wodna, a także promowanie odpowiedzialnych postaw osób przebywających w wodzie i nad wodą, a w efekcie dalsze ograniczanie wypadków. Akcja obejmująca cały kraj realizowana jest do września 2020 r. Działania zintensyfikowane są w rejonach obszarów wodnych, a także ośrodków rekreacji i wypoczynku. Tradycyjnie policjanci przypominają dzieciom, młodzieży i dorosłym wypoczywającym nad wodą (również wędkarzom) o zasadach bezpieczeństwa. Policja zachęca do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, gdzie można zgłaszać m. in. następujące zagrożenia: informacje o zaobserwowanych tzw. „dzikich kąpieliskach”, miejscach niebezpiecznych na terenach wodnych czy przypadki utonięć. Cała akcja skierowana jest do dzieci, dorosłych, a także organów zarządzających akwenami.

Dodaj komentarz
Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.