×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 152

Wybraliśmy się do Puli jednego z najstarszych miast Chorwacji bogatego w zabytki historyczne. Pula to miasto położone na ośmiu wzgórzach nad piękną zatoką. To bardzo stare miasto . Tu w V w p.n.e na wzgórzach stała osada iliryjska.Głównym zabytkiem Puli jest amfiteatr rzymski , został on zbudowany przez Cesarza Wespazjana , podobno za namową pięknej przyjaciółki Cenidy , pochodzącej właśnie z Puli . Amfiteatr mógł pomieścić ok.3o.000 widzów.

Jego wzorem był amfiteatr w Rzymie . W amfiteatrze odbywały się walki gladiatorów , a nawet bitwy morskie. Amfiteatr w Puli jest wspaniałym zabytkiem . W podziemiach amfiteatru mieści się muzeum olejnictwa . Zobaczyliśmy tam jak wytłaczało się oliwę z oliwek w tamtym czasie.

Widzieliśmy  również w tym muzeum żarna , amfory i różne inne pojemniki do składowania oliwy. A teraz troszkę historii o tym pięknym , wspaniałym , historycznym mieście . To tutaj rzymianie założyli pierwszą kolonię Pietras Julia . W 425 r n.e stała się siedzibą biskupstwa i z tego okresu zachowały się fragmenty obiektów sakraknych , które również zwiedzaliśmy. I przyszły ciężkie czasy dla Puli , została zniszczona przez Ostrogotów , ale po pewnym czasie podniosła się z tego patosu. Rozkwitła ponownie w VI i VII w , kiedy to była główną bazą floty bizantyjskiej. Z tego okresu pochodzą : - Katedra oraz kościół Santa Maria Formosa . Katedra jest trójnawowa i została zbudowana na miejscu świątyni Jupitera. Z pierwszego kościoła zachowały się jedynie fragmenty murów .

Katedra była wielokrotnie przebudowywana , jej obecny wygląd pochodzi z XV w . W środku katedry są fragmenty bizantyjskiej mozaiki oraz bardzo interesujący rzymski sarkofag. Spacerując uliczkami Puli wstąpiliśmy na pyszną kawę do kawiarni Ulix , która została tak nazwana dla upamiętnienia 6m-cznego pobytu w Puli ( 1906) Jamesa Joyce'a. Przed kawiarnią przy stoliku jest figura Jamesa Joyce'a ,każdy może zrobić sobie przy niej zdjęcie. Idąc do tej kawiarni przechodziliśmy obok Łuku Sergiusza.

Od amfiteatru udaliśmy się w kierunku Podwójnej Bramy , jedno jej skrzydło prowadziło do ruin rzymskiego teatru , który mógł pomieścić 10.000 widzów , a drugie do twierdzy . Z murów tej twierdzy zobaczyliśmy widok na całą Pulę i Adriatyk.

Niedaleko twierdzy jest muzeum archeologiczne , w którym jak nam powiedział przewodnik są przechowywane bardzo cenne eksponaty z okresu rzymskiego , niektóre z nich były na zewnątrz więc mogliśmy zobaczyć fragmenty cokołów kolumn. Istnieje legenda o tym , że to piękne miasto zostało założone przez mieszkańców Kolchidy. Przewodnik opowiedział nam , że w pod koniec XX w niedaleko Puli odkryto ślady osady z okresu neolitu i wczesnego brązu. W Puli spędziliśmy dwa bardzo ciekawe dni , że zrobiło się żal gdyż trzeba było z tego pięknego miasta wyjeżdżać.