×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 404

W związku z prośbą w komentarzach do mojego poprzedniego wpisu chciałem się podzielić odrobiną wiedzy zdobytej już w tej materii dla ewentualnych nabywców sprzętu do samochodu .

Jak to w każdej materii i dziedzinie sprzętu dostępnego jest wiele jak i producentów. Nie każdy jednak sprzęt sprawi , że będziemy zadowoleni z zakupu . Niekoniecznie  trzeba drogi sprzęt kupować . Chciałem w tym miejscu polecić kilka radyjek prostych ale dobrych radyjek , jak i sprzęt z wyższej półki dla bardziej ambitnych .

Na początku przed zakupem trzeba sobie zadać pytanie jakie zadanie stawiamy przed sprzętem i gdzie go będziemy używać , czy w gęstym ruchu ulicznym , czy w mieszanej aglomeracji z jaką mamy do czynienia w obrębie Chrzanowa i Trzebini , czy głównie na trasie.Jest to o tyle istotne , że wtedy zawężamy wybór. Oczywiście są radia , które spełnią wszystkie w/w funkcje co jednak się odbije na cenie . To też limituje nam wybór konkretnej anteny .

Jeśli sprzęt ma pracować głównie w mieście to trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na to , aby był wyposażony regulacje RF-Gain i Squelch . Wyjaśniam o co chodzi .

Regulacja RF-Gain pozwala nam wyregulować  czułość radia tak aby radio odbierało czysto korespondentów najbliższych w nie dużej odległości od nas , rzędu  1-2 km . Większa czułość w gęstym ruchu ulicznym nie jest potrzebna , a blokuje skutecznie wszelkie zakłócenia i szumy, których w mieście duużo .

Regulacja Squelch , to tzw bramka szumów . Dobrze ustawiona ta regulacja o ile dobrze działa pozwala na to , że mamy ciszę w radiu pomiędzy korespondencjami.Mamy też do czynienia z tą regulacją wsytępującą jako automatyczna różnie nazywana przez różnych producentów. 

Jeśli chodzi o antenę to do miasta wystarczą konstrukcje kilkudziesięcio centymetrowe do metra . Np bardzo dobra antena Sirio AS 100 ,.

Konkrety :

Zestaw radio Alan 109 + antena Sirio AS 100 , taki zestaw w dobrym sklepie (np Eurosat, Mysłowice ul Mikołowska ) będzie nas kosztował ok 260 zł .Kolejny zestaw to radio Yosan Pro 120 z tą samą anteną To radyjko jest trochę droższe(ok 200 zł+ antena ok 90 zł) od Alana , jednak dużo lepsze . Jeśli możemy przeznaczyć troszkę wieksze fundusze to polecam przede wszystkim dłuższą antenę poprawiającą zasięg i tzw siłe przebicia na rozgadanym kanale 19-tym . Antena 1,5 metra np Sirio ML 145 za ok 120 zł :Ta antena zapewni nam też dużo dalszy zasięg i często jest tak , że nie musimy się o nic pytać gdyż robią to za nas inni , a my słyszymy rozmowy nawet do ok 10-12 km .

Idąc dalej , teraz kilka propozycji dla ambitnych .

Radio President Johnny II :

To radio już posiada ten automatyczny Squelch , dużo lepszy filtry i zapewnia komfort pracy dużo lepszy od poprzednich propozycji . Posiada tylko  modulację AM jak i w/w wymienione radia, jego bliźniak identycznie wyglądający nazywa się President Harry II i dodatkowo posiada modulację FM , oprócz standardowej AM . Modulacja FM jak pisałem jest odporniejsza na zakłócenia , teoretycznie ma minimalnie mniejszy zasięg . Jak jedziemy w trasę z towarzystwem to polecam pogaduszki w tej modulacji . Dużo krajów w Europie pracuje własnię tylko w tej modulacji np Niemcy . Radia wystepują też pod marką Stabo , jest to dokładnie to samo , tylko produkcja jest pod marką niemiecką . Mamy też już następców w postaci Johnny III i Harry III , różnią się tylko zastosowaniem wyświetlacza ciekłokrystalicznego i dodatkowymi elementami sterowania . 

teraz radio którego sam jestem posiadaczem . Mianowicie President Walker :

Jak dla mobila , to radio już z wyższej półki (cena Ok 560 zł). Posiada oczywiście obie modulacje , czyli podstawową Am jak i FM . Ma rozbudowany układ filtrów , dodatkową regulację Mic Gain , tzn regulacje wzmocnienia mikrofonu . Bardzo przydatna funkcja , gdy korzysta się z niestandardowego mikrofonu ze wzmocnieniem. Posiada też czytelny wskaźnik wychyłowy sygnału odbieranego . Posiada tzw Multistandard , a to oznacza , że spełnia wymogi wszystkich krajów EU w zakresie CB , tak mocy nadawania jak i kanałów i częstotliwości . U mnie pracuje z anteną dwumetrową Sirtel Santiago 1200 :Antena bardzo dobra , razem z w/w radiem gwarantuje zasięg ok 25 km , a w dobrych warunkach i ponad 30 km . Sprzęt dla ambitnych i pasjonatów .

Dodam ,że przy zakupie i montażu sprzętu trzeba zestroić antenę . Antenę się stroi do samochodu i do miejsca położenia na nim . Anteny najczęściej są na podstawach magnetycznych , po zestrojeniu i sprawdzeniu współczynnika SWR trzeba pamiętać , aby zawsze antenę stawiać w tym miejscu, w którym była strojona. Anteny też możemy montować za pomocą różnych uchwytów do relingów dachowych , klapy bagażnika . Ortodoksyjni CB-iści więrcą dziurę w dachu i montują antenę na stałe . Z punktu widzenia strojenia i parametrów nadawczo-odbiorczych montaż w dziurze w dachu jest najlepszy . Jednak nie każdy sobie pozwoli na dziurawienie samochodu , nawet ja nie dziurawiłem. W sklepie Eurosat w Mysłowicach montaż radia + strojenie anteny jest wykonywane w cenie zakupu sprzętu , lub jeśli wystąpią komplikacje niewielką dopłatą ok 20-40 zł. Nie polecam zakupu w sklepach w naszej okolicy ze względu na kosmiczne ceny sprzętu i brak fachowości . Jeszcze ostatnia bardzo istotna uwaga , nigdy nie korzystamy z radia bez podłączonej anteny , gdyż grozi to uszkodzeniem końcówki mocy w nadajniku , a tego uszkodzenia nie ma w gwarancji żaden producent sprzętu .

Na koniec kilka propozycji radii z najwyższej półki . Niektórzy stosują je w samochodach , jednak pełnię swoich możliwości pokazują jako stacje bazowe z dużymi , kilkumetrowymi antenami stacjonarnymi . Posiadają wszystkie modulację ; AM , FM oraz SSB . Modulacja SSB zapewnia najdalsze łączności 50-60km . Przy warunkach propagacji na fali odbitej nawet 1000 i więcej kilometrów .

Propagacja to zjawisko atmosferyczne wywołane aktywnością słoneczną . Jonosfera na skutek aktywności słońca odbija fale i w ten sposób  pozwala uzyskać dalekie zasięgi . Może to byc pojedyncze odbicie , lub wielokrotne  .

O to przykłady radyjek .

Jackson II jaki jest w moim posiadaniu . Zdjęcie przedstawia moje radio wraz z miernikiem częstotliwości :

 

Teraz pokaże kultowe radia . Obecnie nie produkowane jednak wśród pasjonatów mające wielkie poważanie . President Lincoln:

President Jackson (pierwsza wersja ) :

Już całkiem na koniec dodam jeszcze zdjęcie anteny bazowej Lafayette CBS 18 (mojej) :Długość  anteny 5,5 metra .Tu już naprawdę można się pobawić . Łączności z tej anteny z radiem JacksonII z połową Europy .

Komentarze   
0 #1 k 2010-09-08 02:57
bardzo konkretne informacje które przydadzą się mi przy zakupie, dzięki
Cytować
0 #2 Kermol 2010-09-08 12:30
To ja moze jeszcze dodam kilka uwag, na temat używalności CS poza polską.
Lista krajów z restrykcjami i ograniczeniami:
Austria - wyłącznie radia z modulacją FM. Radia mające możliwość nadawania w
AM niedozwolone.
Bułgaria - wymagana licencja Ministerstwa Łączności.
Chorwacja - przywóz i korzystanie z radiostacji AM tylko za zezwoleniem.
Cypr - wymagane zezwolenie cypryjskiego Ministerstwa Komunikacji na przywóz .
Dania - na urządzenia bez znaku CE cudzoziemcy muszą uzyskać pozwolenie.
Grecja - CB muszą być deklarowane przy wwozie.
Hiszpania - cudzoziemcy muszą uzyskać zezwolenie. Ograniczenie mocy do 0,5 W,
zasięg 2 km.
Irlandia - wymagane zezwolenie Urzędu Regulacji Telekomunikacji .
Macedonia - wymagane zezwolenie Ministerstwa Łączności.
Rosja - wymagane zadeklarowanie wwożonego urządzenia radiowego i obligatoryjne
wywiezienie go z powrotem. Zniesiono obowiązek rejestracji.
Rumunia - niedozwolony wwóz CB.
Serbia i Czarnogóra - wymagane pozwolenie wydawane przez urzędy konsularne.
Słowenia - wymagane zezwolenie.
Szwajcaria - od cudzoziemców wymagane zezwolenie wystawiane przez BAKOM.
Szwecja - wwóz bez pozwolenia, wymagane pozwolenie na używanie.
Turcja - wymagane pozwolenie od cudzoziemców.
Węgry - bez formalności dla cudzoziemców do 30 dni pobytu.
Wielka Brytania i Irlandia Północna - korzystanie z CB w Irlandii Północnej
zabronione.

UWAGA: w poszczególnych krajach możliwe inne ograniczenia i restrykcje poza
wymienionymi powyżej, w szczególności ograniczenia mocy, rodzaju modulacji,
zakresu częstotliwości, polaryzacji anteny, dostępności kanałów oraz
konieczność posiadania licencji / zezwoleń.
Cytować
0 #3 ADAMUS 2010-09-08 12:51
a ja bym wszystkim polecił zarówno do samochodu jak i do domu ALAN 48plus multi http://cokupic.pl/i/c_big694130.jpg - radyjko jest świetne mam od paru lat, napewno się nie zawiedziecie zarówno w samochodzi jak i w domu - wielu kolegów go ma parę lat i bardzo chwalą
z kultowych radyjek januwojt zabrakł ci Onwy "grubej" http://c4.asteroid.pl/a.swistak.pl/005/428/5428403_1024.jpg to naprawdę kultowe było dla początkujących - sam od niej zaczynałem
Cytować
0 #4 Łukasz Jeska 2010-09-08 14:28
Na pewno informację się przydadzą przy zakupie :-)

Kermol, nie wiedziałem że w innych krajach trzeba mieć pozwolenie. A takie pozwolenia są płatne czy jak to wygląda?

ps. po co cb radio w domu?
Cytować
0 #5 Kermol 2010-09-08 15:32
ja tez nie wiedziałem, ale zaczołem grzebac po necie no i sie okazało, ze nie wszędzie tak rózowo. Powiem Ci np. ze na Słowcji policja sie nie przyczepi do CB - ale - pod warunkiem ze Ci gruszka nie wisi na lusterku. Wtedy mandacik - bo zasłania pole kierowcy., to zresztą tez tyczy sie wieszania czegokolwiek pod lusterkiem i na szybie - np. GPS. Co do pozwolen, to trzeba pytac w konsulatach przed wyjazdem i tam dostaniesz konkretne informacje. Moża tez chowac antene jak sie przejeźdza przez "nieprzychylne CB" kraje.
Cytować
0 #6 januwojt 2010-09-09 01:41
CB w domu to hobby i pasja , kolekcjonujesz dalekie potwierdzone łączności . poza tym prowadzi się pogaduchy z takimi pasjonatami jak ja. Wbrew pozorom całkiem dużo osób ma stacje bazowe w domu. Niektórzy koledzy pomagają np w Chrzanowie przecisnąć się mobilom przez nasz zakorkowany powiat. Dla mobilków to gratka , bo taki kolega z bazy ma duży zasięg i daleko go poprowadzi.
Cytować
-1 #7 januwojt 2010-09-09 01:44
Stara gruba Onwa , Alan 87 , Superchetach , Galaxy , Superstary starsze ... Jest tego kultowego sprzętu dużo ...
Cytować
0 #8 Paulina Sobieraj 2010-09-23 18:40
Może trochę po czasie wtrącę kilka słów, ale żeby nie było że tylko mężczyźni korzystają z CB:-). W obydwu świetnych tekstach zabrakło mi informacji, że w Polsce radio CB musi mieć świadectwo homologacji lub deklarację zgodności. Dokumentów tych nie trzeba wozić ze sobą, ale w przypadku ewentualnych wątpliwości co do stosowanego sprzętu lepiej mieć, bo policja ma prawo zabezpieczyć podejrzane CB do wyjaśnienia sprawy. Ponadto - policja też nasłuchuje 19-ę i czasem zdarzaja sie błędne informacje o braku kontroli na danym odcinku.
Warto też zamontować CB na stałe w aucie, zwłaszcza że coraz częściej radia te sprzedawane są z kieszenią czy też nawet osobnym panelem sterującym. Wpływ na jakość odbioru sygnału może mieć instalacja zapłonowa lub wtryskowa auta, zatem warto przetestować kilka rodzajów radia.
Ja osobiście polecam też sklep z CB przy Krowoderskiej w Krakowie. A już na pewno odradzam punkt na Szpitalnej.
A na co dzień korzystamy z którejś wersji Alana (nie wiem dokładnie której - bo w sumie mamy 3 Midlandy) i obecnie anteny Sirio.

No i pamiętacie - kobieta na drodze to nie zawsze pirat:-). My też czasem korzystamy z CB. A najbardziej na CB wkurzają mnie "owce" i zrozpaczeni kierowcy zwłaszcza TIRów, że w Chrzanowie nie ma agencji towarzyskiej.
Cytować
-1 #9 4koła 2010-10-01 19:34
dziewczynko widze iż sama nie wiesz jak sie masz -nie wiesz co masz ale polecasz co gdzie i jakie -nie pirat ale drażnią cie owce oraz zmęczeni kierowcy. jestes zabłąkaną owcą .coś z tobą nie tak lecz sie .polecam Rybnik.
Cytować
0 #10 111111111 2010-10-02 00:07
4koła polecasz Rybnik? Jakieś doświadczenia z niego wyniosłeś skoro polecasz i wiesz jak tam jest :D
Cytować
Dodaj komentarz
Komentarze nie odnoszące się bezpośrednio do treści artykułu, obraźliwe, nieprawdziwe oraz niezgodne z prawem, reklamowe publikowane bez zgody wydawcy mogą zostać usunięte przez administrację. Komentarz osoby niezalogowanej, który zawiera link/i jest zatwierdzany ręcznie przez administrację.